T13
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T13: Ohjata oppilasta laatimaan ja tulkitsemaan taulukoita ja diagrammeja sekä käyttämään tilastollisia tunnuslukuja sekä tarjota kokemuksia todennäköisyydestä
S5: Kehitetään oppilaiden taitoja kerätä tietoa järjestelmällisesti kiinnostavista aihepiireistä. Tallennetaan ja esitetään tietoa taulukoiden ja diagrammien avulla. Käsitellään tilastollisista tunnusluvuista suurin ja pienin arvo, keskiarvo ja tyyppiarvo.
Espoon näkökulma:
Oppilas osaa laatia taulukon annetusta aineistosta sekä tulkita taulukoita ja diagrammeja. Oppilas osaa laskea keskiarvon ja määrittää tyyppiarvon.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
osaa taulukkolaskennan perusteet. Hän osaa tehdä taulukon ja siitä diagrammin.
osaa esitysgrafiikan perusteet. Hän osaa laatia esityksen.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.
osaa valita hyvän työasennon ja vaihtelee sitä tarvittaessa.
osaa valita sopivan pituisen jakson työskentelylle.
Diagrammeja luokan ominaisuuksista
Kesto: 45min
Välineet: matikan vihko, kynä, kumi, Chromebook, Google Sheet-taulukkolaskentaohjelma
Parityö
Sovitaan jokaiselle parille oma aihealue:
paitojen väri
housujen väri
sukkien väri
syntymäkuukaudet
silmien väri
kouluun tulotapa: jalan, pyörällä, autolla, skuutilla, skeittilaudalla vai julkisilla
sisarusten määrä
pyörämerkit
automerkit
kenkämerkit
paitamerkit
lemmikkien määrä
Toinen oppilas haastattelee kaikkia luokan oppilaita ja syöttää paperille/matikan vihkoon vastaukset parin aiheesta.
3. Toinen oppilas luo omaan Google driveen uuden Sheets-tiedoston ja syöttää vaihtoehdot ja vastaukset tiedostoon.
4. Kun vastaukset on kirjattu tiedostoon, valitse syötetyt tiedot ja luo ympyräkaavio tiedoston tiedoista Lisää-valikon kaavio-toiminnolla.
Kuvakaappaus Sheets-taulukkolaskentaohjelmasta kohdan 4 osalta.
5. Valitse kaaviotyyppi Ympyräkaavio / Sarakekaavio / Pylväskaavio.
6. Anna kaaviolle nimi Muokkaa-valikosta Kaavioiden ja akseleiden-toiminnoilla.
7. Lopuksi palautetaan opettajalle (esim. Classroomissa) ja työt esitellään muille oppilaille.
8. Nopeimmat voivat selvittää Sheet tiedostoon omasta aineistosta
pienimmän arvon
suurimman arvon
tyyppiarvo
keskiarvo
Opettajan kommentit
"Juttelin openhuoneessa työkaverin kanssa ja hän näytti tämän sivun, joka sattui olemaan juuri seuraavan tunnin aiheeni. Tulipa hienot ohjeet valmiiksi tunnille, jossa oppilaat innostuivat toiminnallisesta tavasta omaksua diagrammit."
Oppilaiden kommentit
"Opin tekemään diagrammin tietokoneella. Ope ehti neuvomaan, kun ohjeet oli selkeet. Oli kiva tunti muutenkin."
Muita tietoja
Opetusvideoita Google Sheets-taulukkolaskentaohjelman käyttöön löytyy eduespoo.fi