T2

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T2: Ohjata oppilasta hahmottamaan ja hallitsemaan kokonainen käsityöprosessi ja sen dokumentointi


S1: Suunnittelussa perehdytään erilaisiin lähtökohtiin ja hyödynnetään omia moniaistisia kokemuksia ja elämyksiä sekä havainnoidaan esineitä, rakennettua ja luonnonympäristöä uusien ideoiden kehittämiseksi. Käsityössä yhdistetään värejä, kuviota, erilaisia pintoja, tyylejä ja muotoja. Tutkitaan energian käyttöä.   

S2: Laaditaan omalle tuotteelle tai teokselle ja työskentelylle suunnitelma ja kehitetään sitä tarvittaessa. Kokeillaan erilaisia materiaaleja ja työskentelytekniikoita ideoiden kehittämiseksi tuotteeksi tai teokseksi. Harjoitellaan suunnitelman dokumentointia sanallisesti ja/tai visuaalisesti sekä numeerisesti käyttäen esimerkiksi mittoja, määriä ja mittakaavoja. 

S3: Tutkitaan materiaalien ominaisuuksia sekä käsityön tekemisessä tarvittavien tavallisimpien koneiden ja laitteiden toimintaperiaatteita. Sovelletaan näin hankittua tietoa omassa työssä. Kokeillaan monipuolisesti erilaisia materiaaleja kuten erilaisia puulajeja, metalleja, muoveja, kuituja, lankoja, kankaita ja kierrätysmateriaaleja. Harjoitellaan ohjelmoimalla aikaan saatuja toimintoja, joista esimerkkinä robotiikka ja automaatio.  

S4: Valmistetaan erilaisia yksilöllisiä ja/tai yhteisöllisiä tuotteita ja teoksia, joiden toteuttamiseen käytetään monenlaisia käsityössä tarvittavia valmistustekniikoita, työvälineitä, koneita ja laitteita. Työskennellään itse tehdyn suunnitelman ohjaamana.  

S5: Työskennellessä opitaan käyttämään alan peruskäsitteistöä ja tutustutaan turvallisiin materiaaleihin ja työtapoihin. Perehdytään turvalliseen työskentelykulttuuriin.  

S6: Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään osana ideointia ja dokumentointia. Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. 

Espoon näkökulma:

Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Käsityön portfolion kansi
Esimerkki käsityön portfolion yhdestä sivusta: Itsearviointi: Kerro työvaiheet kokonaisin virkkein. Vasta seuraaviin kysymyksiin: Missä mielestäsi onnistuit? Mikä oli helppoa? Mikä tuntui vaikealta? Minkä kouluarvosanan antaisit itsellesi työstäsi? Minkä arvosanan antaisit itsellesi työskentelystä? Ota kuva työstäsi.

Käsityön sähköinen portfolio

Opettajan kommentit

Helppo tapa tehdä portfolio työskentelyä. Auttaa arvioinnissa, kun töiden välivaiheet kuvattu ja myös lopputuotos on tallennettu. Harjoittaa myös hyvin itsearviointia, kun oppilas pohtii työssä tekemiään ratkaisuja. Auttaa myös tilanteissa, joissa työ häviää niin tallessa on jotain materiaalia oppilaan työskentelystä. Työt myös jäivät talteen niin voivat myöhemmin hyödyntää samaa pohjaa. 

Oppilaiden kommentit

Kiva, kun käsityön tunnilla sai käyttää tietokonetta. Oli kiva kuvata omaa työtään ja saada toisilta palautetta siitä. Muistin paremmin mihin olin edellisellä kerralla jäänyt, kun olin kirjoittanut ylös mitä olin edellisellä tunnilla ja mistä jatkan. 

Muita tietoja

Portfolion voi tehdä esimerkiksi myös PowerPointilla, Qridin päiväkirjaan tai SeeSaw-sovelluksella.