T15: Tukea oppilasta kielellisen ja kulttuurisen identiteetin rakentamisessa ja ohjata arvostamaan eri kulttuureja ja kieliä sekä luoda oppilaalle mahdollisuuksia media- ja kulttuuritarjontaan tutustumiseen sekä oman kulttuurin tuottamiseen
S4: Tutustutaan oppilaille läheisiin kansanperinteen lajeihin ja niiden jatkajiin nykykulttuurissa. Hyödynnetään lapsille ja nuorille suunnattua media- ja kulttuuritarjontaa, esimerkiksi kirjastoa, elokuvia, teatteria ja museoita. Suunnitellaan ja toteutetaan omia esityksiä.
KULPS- kulttuuripolku. Kansanperinteen lajeja mm. lorut, runot, kansansadut sekä niiden vaikutukset nykykulttuurissa (esim. vitsit, muuntosadut). (3. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/Päivitetty OPS 2023
Oppilas
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa tehdä yksinkertaisen animaation.
osaa esitysgrafiikan perusteet. Hän osaa laatia esityksen.
käyttää liikkumista lisääviä digitaalisia ympäristöjä.
ymmärtää ergonomian merkityksen hyvinvoinnille päivittäisessä työskentelyssä.
osaa hakea työskentelyergonomiaa parantavia apuvälineitä ja ymmärtää niiden merkityksen.
osaa ohjatusti järjestää, luokitella ja esittää tietoa.
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
osaa käyttää luovan työskentelyn ympäristöjä monipuolisesti.
ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.
osallistuu koulun yhteiseen sisällöntuotantoon.
Aika: 2x 45 min
Viiden hengen ryhmät
Tarvikkeet: iPad, sovellus iMovie
Tarvitaan neljä hahmoa, paperia ja kyniä
Luetaan kolme pientä pukkia esimerkiksi: https://iltasatu.org/lue-selaimessa/?id=1257
Oppilaat videoivat oman version kolmesta pienestä pukista.
Hahmoina voi käyttää esimerkiksi pääsiäismunien hahmoja.
Yksi kuvaa- muilla on yksi hahmo, jota liikutaa ja jonka äänenä toimii.
Tarina pysyy pääpiirteissään samana mutta hahmot siis voivat olla mitä vain. (kiviä, multilinkkejä tai muuta mitä luokasta löytyy)
Oppilaat voivat käyttää nopeasti löytyvää rekvisiittaa luokasta tai piirtää paperille.
Videon kuvattuaan oppilaat lisäävät ääniä (ääniraitoja, äänitehosteita tai itse säveltämäänsä musiikkia, jos siihen on aikaa esimerkiksi musiikkitunnilla).
Popparit esiin! Kaikki työt katsotaan. Pohditaan hahmojen ja musiikin vaikutusta elokuvan tunnelmaan.
Satu oli sopivan lyhyt ja tuttu. Jotkut ryhmät vaativat enemmän ohjausta. Roolit ja rooliohjaus on tärkeä suunnitella. Oppilaiden kannattaa ensin ehdottomasti harjoitella näytelmä niin, että se edistyy sujuvasti. Kuvaus vasta tämän jälkeen. Oppilaat keksivät hyviä tarinankerronnallisia keksintöjä ja oivaa näyttämötekniikkaa. Tehtävä sopii kolmosille.
Tosi kiva. Olis ollu kiva tehdä toinenkin. Oli kiva esittää ja editoida. Yhteistyötaitoja pitää harjoitella. Oli hauska näytellä ja esittää. Oli kiva katsoa oma leffa. Tosi kiva päästä tekemään tota leffaa. Kiva laittaa ääniä.