T2
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS
T2: Aktivoida oppilasta hankkimaan historiallista tietoa erilaisista ikätasolle sopivista lähteistä sekä arvioimaan niiden luotettavuutta
S1: Perehdytään ilmiöön, joka on muuttanut ihmisen elämää, ihmisen ja luonnon suhdetta sekä maailmaa.
S2: Tutustutaan yhteiskunnallisiin aatteisiin, niiden merkitykseen ja seurauksiin sekä siihen, miten ihmiset ovat pystyneet vaikuttamaan omana aikanaan.
S3: Perehdytään kulttuurin merkitykseen identiteetin rakentamisessa autonomian ajalla ja itsenäisen Suomen alkutaipaleeseen.
Tavoitteena vuosiluokilla 7-8
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
käyttää sujuvasti digitaalisiin ympäristöihin liittyviä käsitteitä
käyttää eri tiedostotyyppejä oikeilla ohjelmilla
tuottaa ja käsittelee sujuvasti tekstiä käytössään olevalla laitteella
käyttää luontevasti ja monipuolisesti digitaalisia palveluita osana opiskelua ja eri oppiaineille ominaisilla tavoilla
osaa valita tarkoituksenmukaisen ja itselleen soveltuvan digitaalisen palvelun
käyttää sujuvasti digitaalisia palveluja tarvittaessa eri laitteilla
osaa asioida digitaalisesti häntä koskevissa yhteiskunnan palveluissa
osaa vertailla, arvioida ja ehdottaa käyttöön digitaalisia ympäristöjä
kuvan lähde: https://live.staticflickr.com/7274/26365984573_af183a7b23_b.jpg
Murhamäen mysteeri
Leppävaaran alueella paikalliset tuntevat uimahallin pohjoispuolella olevan mäen nimellä Murhamäki.
Nimen käytölle on historialliset perusteet.
Selvitä, kuka murhasi nimismies Berglundin vuonna 1917.
Ketkä murhatyössä olivat mukana?
Missä murha tapahtui?
Mistä murhamiehet olivat tulossa ja mihin miehet olivat menossa?
Mikä oli murhan motiivi?
Luo docs-tiedosto tai kirjoita vastaus vihkoon.
Lisätehtävä nopeille: Selvitä, missä nykyisessä osoitteessa Leppävaaran työväentalo sijaitsi vuonna 1917.
Lähteitä:
Leppävaara-seura