T9
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen |toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS
T9: Tarjota oppilaalle mahdollisuuksia kuulla ja lukea monenlaisia itselleen merkityksellisiä yleiskielisiä ja yleistajuisia tekstejä erilaisista lähteistä sekä tulkita niitä käyttäen erilaisia strategioita
S3: Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä, kuten kertovista, kuvaavista tai vaikuttavista teksteistä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.
Espoon näkökulma:
Opetellaan ymmärtämään pääasiat ja joitakin yksityiskohtia selkeästä, lähes normaalitempoisesta yleiskielisestä puheesta tai yleistajuisesta kirjoitetusta tekstistä
Opetellaan ymmärtämään yhteiseen kokemukseen tai yleistietoon perustuvaa puhetta tai kirjoitettua tekstiä
Teksteistä hankitaan tietoa, jota jaetaan ja julkaistaan tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen
Hyödynnetään median ja kirjastojen englanninkielistä materiaalia
Rohkaistaan tutustumaan englanninkieliseen nuortenkirjallisuuteen (menetelmiä: lukupiiri, parilukeminen)
Rohkaistaan käyttämään englanninkielistä materiaalia tiedonhakutehtävissä, esimerkiksi monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa
Tavoitteena vuosiluokilla 7-9
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
perustelee mielipiteensä ja esittää sen rakentavasti. Oppilas osaa ottaa rakentavasti kantaa toisten esittämiin, myös eriäviin, näkemyksiin. Oppilas harjoittelee argumentointia.
arvioi, millaisissa ympäristöissä ja alustoilla omia mediasisältöjä voisi julkaista. Oppilas tiedostaa, että julkaisuja arvioidaan ja kommentoidaan monin tavoin, ja osaa kuvailla tarkoituksenmukaisia tapoja reagoida.
osaa viestiä mediaympäristöissä tilanteen mukaisesti, esimerkiksi käyttämällä yleiskielisyyttä tai puhekielisyyttä tarkoituksenmukaisesti.