T4
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
Kehittyvän tvt:n mahdollisuuksia käytetään liikunnan opetuksessa tarkoituksenmukaisesti.
T5: Kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa
S1: Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Valitaan tehtäviä, joilla opitaan harjaannuttamaan nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joiden avulla tutustutaan myös oman toimintakyvyn arviointiin. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.
Espoon näkökulma
Tuetaan oppilasta ymmärtämään aktiivisen ja liikunnallisen elämäntavan merkitys.
Mittauksilla autetaan oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään omaa fyysistä toimintakykyään.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset 3-6
osaa käsitellä laitteita, oheislaitteita ja tarvikkeita huolellisesti. Hän osaa toimia, jos laite rikkoutuu tai katoaa.
ymmärtää laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden monipuolisuutta.
ymmärtää eri oppiaineille ominaisia tapoja käyttää teknologiaa.
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten palvelujen välillä.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa taulukkolaskennan perusteet. Hän osaa tehdä taulukon ja siitä diagrammin.
ymmärtää verkossa olevan tiedon luonnetta. Hän ymmärtää, että kuka tahansa voi tuottaa sisältöä verkkoon.
osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee henkilötietojen turvallista käyttöä verkossa.
osaa muokata yksityisyysasetuksia päivittäin käytössä olevissa digitaalisissa palveluissa.
tiedostaa tapoja, joilla digitaaliset palvelut keräävät tietoa. Hän ymmärtää, että voi itse vaikuttaa hänestä kerättävään tietoon.
harjoittelee työskentelemään tavoitteellisesti digitaalisissa ympäristöissä.
käyttää liikkumista lisääviä digitaalisia ympäristöjä.
kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
Liikuntapäiväkirja
Päiväkirjan tavoitteena on innostaa oppilasta liikkumaan enemmän vapaa-ajalla ja löytämään merkitystä aktiivisesta elämäntavasta.
Opettaja luo Google Classroomiin kotitehtävän.
Oppilaat pitävät omaa liikuntapäiväkirjaansa esim. Google Slides muodossa.
Päiväkirjaan kirjataan kaikki vapaa-ajalla suoritettu liikunta, myös hyötyliikunta esim. koulumatkat.
Päiväkirjaan oppilas voi myös halutessaan lisätä kuvia.
Apukysymyksinä voivat olla esim:
Mitä liikuntaa harrastit?
Kuinka pitkään liikuit?
Arvioi liikunnan rasittavuus: kevyttä, melko raskasta, raskasta.
Miltä sinusta tuntui liikkumisen jälkeen?