T9
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T9: Auttaa oppilasta laajentamaan kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvien ilmausten tuntemustaan
S3: Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni ja harrastukset. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Havainnoidaan runsaasti ääntämistä ja intonaatiota.
Espoon näkökulma:
Harjoitellaan myös lukemaan ja kirjoittamaan pinyin-kirjoitusta. Opetellaan kirjoittamaan kuvakirjoitusmerkkejä käsin sekä tunnistamaan niitä. Harjoitellaan kirjoitusmerkkejä erilaisten kirjoitus- ja motoristen harjoitteiden avulla leikkimielisesti: vetojärjestys, radikaalit, kalligrafiaa. Opetellaan yleisimpiä kohteliaita arkipäivän fraaseja: tervehdykset, kiittäminen, anteeksi pyytäminen, nimen ja iän kysyminen ja esittäytyminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan yksinkertaisten vuoropuheluiden, tarinoiden, kuvien ja laulujen avulla. Tehdään omia vuoropuheluita malleja käyttäen. Tehdään runsaasti ääntämisharjoituksia ja harjoitellaan sanastoa kiinnittäen erityisesti huomiota tooneihin ja vaikeisiin äänteisiin. Harjoitellaan toonien lausumista leikein ja motorisesti. Rohkaistaan oppilasta käyttämään pientäkin kielitaitoa mahdollisuuksien mukaan virheistä välittämättä. Harjoitellaan itse- ja vertaisarviointia. (3. lk)
Tavoitteena vuosiluokalla 3 ja 5
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.