T2
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T2 johdattaa oppilasta tunnistamaan erilaisia historian lähteitä
S2 Paneudutaan demokratian orastukseen Kreikassa ja roomalaiseen yhteiskuntaan. Aikakautta tarkastellaan lisäksi Pohjolan asuttamisen näkökulmasta.
S3 Perehdytään keskiaikaiseen maailmankuvaan sekä idän ja lännen kulttuurisiin yhtäläisyyksiin ja eroavaisuuksiin ja niiden vaikutuksiin eri ihmisryhmille. Käsitellään Suomen siirtyminen historialliseen aikaan ja Ruotsin yhteyteen.
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
Tiedonhakua ja tulkinnan tekoa
Virittäytyminen harjoitukseen:
Opettaja näyttää oppilaille kuvaa Euran kalmistosta. Kerrotaan vain, että kyseessä on Eurasta löytynyt kalmisto 1000-luvulta
Mitä näet kuvassa? Korostetaan, että harjoitellaan oman tulkinnan tekoa ja kaikki vastaukset ovat tässä vaiheessa arvauksia.
Mitä materiaaleja uskot kuvassa näkyvän?
Mitä esineet voisivat olla? Mihin niitä on käytetty?
Harjoitellaan tiedonhakua:
Keskustellaan ensiksi luotettavista lähteistä
Oppilaille annetaan tehtäväksi selvittää, mitä kuvassa oikeasti on
Oppilaat lähtevät pareittain etsimään tietoa. Hakusanoiksi annetaan vain “Eura hauta nro 56”
Kerätään yhteen kaikki ne lähteet, joita luokassa on löydetty ja arvioidaan yhdessä niiden luotettavavuutta.
Annetuilla hakusanoilla löytyy paljon eri lähteitä hyvinkin erilaisista alustoista. Osassa lähteistä ei löydy tietoa siitä, kuka tekstin on kirjoittanut. Osa taas on hyvinkin tunnettuja ja yleisesti luotettavana pidettyjä sivustoja (esim. Suomen kansallismuseo)
Vedetään yhteen löydetty tieto: Mitä kalmistosta löytyneet kappaleet lähteiden mukaan ovat?
Todetaan vielä yhdessä, että kaikki kalmistosta löytynyt toimii historiallisena lähteenä tutkijoille.
Opettajan kommentit
Lähdeaineiston käsittelyyn löytyy paljon toisen käden lähteitä, joka on hedelmällinen tapa tutustua lähdekriitisyyteen.
Oppilaiden kommentit
Jännittävää tutkia oikeaa kalmistoa.