T7 Lähteiden luotettavuus
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T7: Ohjata oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tiedonlähteiden käyttöön ja tiedon luotettavuuden arviointiin
S2: Etsitään tietoa eri lähteistä ja laajennetaan tietämystä luetun avulla. Harjoitellaan arvioimaan tekstien ja lähteiden luotettavuutta.
Tavoitteena vuosiluokalla 3-6/Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
arvioi ohjatusti erilaisten mediasisältöjen käyttökelpoisuutta ja luotettavuutta tietolähteenä. Oppilas vertailee ohjatusti eri lähteiden tietoa.
harjoittelee lähdekriittisyyttä. Oppilas tarkistaa ohjatusti jonkin teksti- tai kuvalähteen ja kiinnittää huomiota tekijään ja julkaisuyhteyteen. Oppilas osaa esittää jonkin perustelun mediasisällön luotettavuuden puolesta tai sitä vastaan.
Jokainen kysymys johtaa seuraavaan (Desmond Morris 1967)
Muutaman painalluksen päässä internetin välityksellä meillä on ennennäkemätön määrä tietoa saatavilla sekunneissa.
Minkälaiset eväät annamme nykypäivän lapsille selvitä tässä tietoviidakossa?
Erityyppisillä kysymyksillä on mahdollisuus selvittää ja auttaa lapsia muodostamaan vastauksia esittämiinsä kysymyksiin.
Yhdistämäällä erityyppisiä kysymyksiä, lapset saavat vastauksen mieltään askarruttaviin asioihin. Yksittäinen kysymys ei todennäköisesti anna riittävää vastausta.
Oikeiden kysymysten esittäminen kunkin selvitettävän asian suhteen tulee olemaan selviytymisen elinehto, jolla tämän hetken lapset selviävät yhä laajenevasta tietomäärästä.
Me voimme auttaa lapsia jo pienestä pitäen opettamalla erilaisia kysymystyyppejä Jamie McKenzien luoman kysymysten työkalupakin avulla.
Kysymystyypit:
Keskeiset kysymykset
Avustavat kysymykset
Hypoteettiset kysymykset
Nasevat kysymykset
Suunnitteluun liittyvät kysymykset
Organisointi kysymykset
Luotaavat kysymykset
Erottelevat kysymykset
Selventävät kysymykset
Strategiset kysymykset
Täsmentävät kysymykset
Mahdottomat kysymykset
Luovat kysymykset
Provosoivat kysymykset
Merkityksettömät kysymykset
Eri suuntiin laajenevat kysymykset
Epäkunnioittavat kysymykset
Pohditaan miten tehokkaasti voidaan käyttää kysymyksiä luotettavan tiedon etsimisessä
Aika: vähintään 45 minuuttia tai enemmän
Tarvikkeet:
Väline, jolla voi hakea internetistä tietoa.
Väline, johon voi kirjata kysymyksiä ja löydettyjä vastauksia
2-3 oppilaan ryhmät
Oppilaat pohtivat itse kysymyksiä ilman lisäohjausta.
Pohditaan yhdessä yhden kategorian alta kysymystyyppejä. Etsitään ja kirjataan vastaukset, jotka löytyvät.
Tutkitaan seuraava kysymystyyppi ja etsitään lisää tietoa. Kirjataan nämäkin vastaukset tiedostoon.
Verrataan eri ryhmien löytämiä tietoja. Minkälaisilla kysymyksillä luotettavan tiedon haku aiheesta löytyi?
Opettajan kommentit
Tästä kysymyspatterista voisi ottaa muutaman kysymystyypin vuodessa käsittelyn. Tutkittava aihe kannattaa miettiä jo etukäteen oppilaiden maailmaan sopivaksi esimerkiksi eläin, joka on vähemmän tunnettu.