T7 Lähteiden luotettavuus

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T7: Ohjata oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tiedonlähteiden käyttöön ja tiedon luotettavuuden arviointiin 

S2: Etsitään tietoa eri lähteistä ja laajennetaan tietämystä luetun avulla. Harjoitellaan arvioimaan tekstien ja lähteiden luotettavuutta. 

Tavoitteena vuosiluokalla 3-6/Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Jokainen kysymys johtaa seuraavaan (Desmond Morris 1967)

Muutaman painalluksen päässä internetin välityksellä meillä on ennennäkemätön määrä tietoa saatavilla sekunneissa.  

Minkälaiset eväät annamme nykypäivän lapsille selvitä tässä tietoviidakossa?

Erityyppisillä kysymyksillä on mahdollisuus selvittää ja auttaa lapsia muodostamaan vastauksia esittämiinsä kysymyksiin.

Yhdistämäällä erityyppisiä kysymyksiä, lapset saavat vastauksen mieltään askarruttaviin asioihin. Yksittäinen kysymys ei todennäköisesti anna riittävää vastausta.

Oikeiden kysymysten esittäminen kunkin selvitettävän asian suhteen tulee olemaan selviytymisen elinehto, jolla tämän hetken lapset selviävät yhä laajenevasta tietomäärästä.

Me voimme auttaa lapsia jo pienestä pitäen opettamalla erilaisia kysymystyyppejä Jamie McKenzien luoman kysymysten työkalupakin avulla.

http://www.fno.org/nov97/toolkit.html

Kysymystyypit:



Pohditaan miten tehokkaasti voidaan käyttää kysymyksiä luotettavan tiedon etsimisessä

Aika: vähintään 45 minuuttia tai enemmän

Tarvikkeet: 

2-3 oppilaan ryhmät


Luettelo erilaisista kysymystyypeistä.
Erilaisia kysymystyyppejä antamalla esimerkkikysymyksiä.
Esimerkkejä erilaisista kysymystyypeistä.

Opettajan kommentit

Tästä kysymyspatterista voisi ottaa muutaman kysymystyypin vuodessa käsittelyn. Tutkittava aihe kannattaa miettiä jo etukäteen oppilaiden maailmaan sopivaksi esimerkiksi eläin, joka on vähemmän tunnettu. 

Oppilaiden kommentit


Muita tietoja