T10

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T10 rohkaista oppilasta tulkitsemaan ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä 

S3 Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. 

Sanastoa ja rakenteita opetellaan helppojen tekstien avulla

Hyödynnetään koulukirjastoa mahdollisuuksien mukaan

Kannustetaan tutustumaan ikätasolle sopiviin teksteihin eri medioissa, tuetaan monilukutaidon kehittymistä

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas:

Luetun ymmärtäminen: Forms-tehtävä oppikirjan tekstikappaleesta


Oppilas tutkii oppikirjasta Cadeau 1 tekstikappaleen 6.

Tekstiin liittyy tekstin ymmärtämisen tehtävä, jonka oppilas tekee Forms-tehtävänä.

Tehtävässä on automaattinen tarkastus.

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja