T1
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan ilmaisuvarantoaan ja taitoaan ilmaista mielipiteensä ja toimia rakentavasti koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa.
S1 Tutkitaan ja käytetään kieltä osana toimintaa (tilannesidonnaiset fraasit ja ilmaukset, ajanilmaiseminen kerronnassa, vertaaminen kuvailussa).
Harjoitellaan toimimaan vuorovaikutustilanteissa ja ilmaisemaan mielipiteitä rohkeasti ja rakentavasti. Puheviestintätaidot, draamatyöskentely. (5lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Ilmaisee itseään rakentavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla erilaisissa mediaympäristöissä.
Osaa perustella mielipiteitään ja ottaa rakentavasti kantaa toisten esittämiin näkökulmiin.
(Bing image creator)
Median tarkoitusperiä tutkimassa
Keskustellaan yhdessä ja kirjataan yhteisesti ylös, millaisia mediasisältöjä oppilaat ovat viime aikoina käyttäneet.
Kirjaamiseen voidaan käyttää esimerkiksi padlettia, flingaa tai jamboardia.
Ryhmitellään sisällöt esimerkiksi viihteellisiin, tietoa välittäviin ja vaikuttaviin. Tarkoitus saada kattava listaus mediasisällöistä, joilla on eri tarkoitusperiä. Fakta, fiktio vai mielipide?
Tutkitaan audiovisuaalisia sisältöjä, joilla on eri tarkoitusperiä. Voidaan hyödyntää Elokuvapolun mainoselokuvaa ja uutisia (elokuvapolku.kavi.fi).
Keskustellaan mistä eri videoiden tarkoitus ja päämäärä on pääteltävissä.
Tehdään omat lyhyet videot, joilla on selkeä viesti ja tavoite.
Videot voidaan kuvata esimerkiksi iPadeillä. Oppilaat voivat tarvittaessa/halutessaan editoida videoitaan iMovie-sovelluksessa ja lisätä omia taustoja hyödyntämällä sovelluksen vihreä kangas toimintoa.
Tarkastellaan oppilaiden tekemiä videoita yhdessä.
Opettajan kommentit
Oppilaiden kommentit
Muita tietoja
Työtavan alkuperäinen lähde: https://www.mediataitokoulu.fi/polkuja_alakoulu.pdf
Linkkejä: