T1
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T1: Opastaa oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia rakentavasti erilaisissa viestintäympäristöissä ja ilmaisemaan mielipiteensä
S1: Tarjotaan monipuolisia tilaisuuksia harjoitella omien kokemusten, ajatusten ja mielipiteiden jakamista, toisten kuuntelemista ja rakentavan palautteen antamista ja saamista eri viestintäympäristöissä.
Espoon näkökulma:
Otetaan huomioon positiivisen kasvun ja oppimisen näkökulma, kannustava palaute ja oppilaan vahvuuksien tunnistaminen
Tavoitteena vuosiluokilla 3 ja 5/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
ehdottaa oman sisällön tuottamista digitaalisissa ympäristöissä.
osaa hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa ja osaamisensa näkyväksi tekemiseen. Hän osaa valita tarkoituksenmukaisen palvelun työskentelylleen.
osallistuu luovan tuottamisen verkkoyhteisöihin. Hän pyrkii aktiivisesti parantamaan yhteistä luovaa digitaalista prosessia.
osaa hyödyntää digitaalisten palvelujen vuorovaikutteisia ominaisuuksia.
käyttää yhteisöllisiä digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osallistuu työskentelyyn, keskusteluun ja vaikuttamiseen koulun digitaalisessa palvelussa.
ymmärtää mahdollisuuksiaan vaikuttaa digitaalisissa palveluissa. Hän osaa nostaa esiin itselleen merkityksellisiä kysymyksiä ja aiheita digitaalisissa palveluissa.
osaa olla vuorovaikutuksessa erilaisten ryhmien kanssa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee toisten auttamista ongelmatilanteissa.
(Bing image creator)
Median tarkoitusperiä tutkimassa
Keskustellaan yhdessä ja kirjataan yhteisesti ylös, millaisia mediasisältöjä oppilaat ovat viime aikoina käyttäneet.
Kirjaamiseen voidaan käyttää esimerkiksi padlettia, flingaa tai jamboardia.
Ryhmitellään sisällöt esimerkiksi viihteellisiin, tietoa välittäviin ja vaikuttaviin. Tarkoitus saada kattava listaus mediasisällöistä, joilla on eri tarkoitusperiä. Fakta, fiktio vai mielipide?
Tutkitaan audiovisuaalisia sisältöjä, joilla on eri tarkoitusperiä. Voidaan hyödyntää Elokuvapolun mainoselokuvaa ja uutisia (elokuvapolku.kavi.fi).
Keskustellaan mistä eri videoiden tarkoitus ja päämäärä on pääteltävissä.
Tehdään omat lyhyet videot, joilla on selkeä viesti ja tavoite.
Videot voidaan kuvata esimerkiksi iPadeillä. Oppilaat voivat tarvittaessa/halutessaan editoida videoitaan iMovie-sovelluksessa ja lisätä omia taustoja hyödyntämällä sovelluksen vihreä kangas toimintoa.
Tarkastellaan oppilaiden tekemiä videoita yhdessä.
Opettajan kommentit
Oppilaiden kommentit
Muita tietoja
Työtavan alkuperäinen lähde: https://www.mediataitokoulu.fi/polkuja_alakoulu.pdf
Linkkejä: