T7

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

Kielenopiskelutaidot 

T7: Järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista viestintää ja vuorovaikutusta

S3: Opetellaan puhumaan, kuuntelemaan, lukemaan ja kirjoittamaan kiinan kieltä. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien yhteydessä. 

Espoon näkökulma:

Harjoitellaan kielen käyttöä erilaisten esitysten ja draaman, musiikin ja kuvataiteen avulla. Harjoitellaan äänteitä, joita suomen kielessä ei ole. Opetellaan kieltä monipuolisesti liikkuen, laulaen, pelaten, leikkien ja kuvien avulla. Uusia sanoja opetellaan ”maistellen”. Herkistytään kuuntelemaan kieltä ja oppimaan sitä kuuntelemalla ja toistamalla. Leikitellään kielellä ja keskustellaan minkälaisia mielleyhtymiä  sanat tuottavat.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa:

T7: Järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista viestintää ja vuorovaikutusta

S3: Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni ja harrastukset. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä Havainnoidaan runsaasti ääntämistä ja intonaatiota.

Espoon näkökulma:

Harjoitellaan myös lukemaan ja kirjoittamaan pinyin-kirjoitusta. Opetellaan kirjoittamaan kuvakirjoitusmerkkejä käsin sekä tunnistamaan niitä. Harjoitellaan kirjoitusmerkkejä erilaisten kirjoitus- ja motoristen harjoitteiden avulla leikkimielisesti: vetojärjestys, radikaalit, kalligrafiaa. Opetellaan yleisimpiä kohteliaita arkipäivän fraaseja: tervehdykset, kiittäminen, anteeksi pyytäminen, nimen ja iän kysyminen ja esittäytyminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan yksinkertaisten vuoropuheluiden, tarinoiden, kuvien ja laulujen avulla. Tehdään omia vuoropuheluita malleja käyttäen. Tehdään runsaasti ääntämisharjoituksia ja harjoitellaan sanastoa kiinnittäen erityisesti huomiota tooneihin ja vaikeisiin äänteisiin. Harjoitellaan toonien lausumista leikein ja motorisesti. Rohkaistaan oppilasta käyttämään pientäkin kielitaitoa mahdollisuuksien mukaan virheistä välittämättä. Harjoitellaan itse- ja vertaisarviointia


Tavoitteena vuosiluokilla 3-4 ja 6

Digitaalisen osaamisen kuvaus:

Oppilas

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja