T7
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen | toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS
T7 tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin. (Espanja B2 8-9L T7 Espoo s. 250)
Espoon näkökulma:
Arkielämän tilanteet
Harjoitellaan lyhyen viestin kirjoittamista (esim. tekstiviesti, postikortti, lyhyt kirje tai muu viesti)
Harjoitellaan espanjan kielelle ominaista kielenkäyttöä
Hyödynnetään monipuolisesti tieto- ja viestintäteknologiaa esimerkiksi videoimalla, äänittämällä ja kirjoittamalla sähköisissä ympäristöissä
S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä:
Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia ja erilaisia tekstejä lähinnä epämuodollisissa tilanteissa. Tarpeen mukaan opetellaan myös muodollisempaa kielenkäyttöä. Valitaan oppilaita kiinnostavia kielenkäytön aihepiirejä näkökulmana minä, me ja maailma. Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan jossain määrin huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys ja asema. Havainnoidaan kohdekielen rytmiä, intonaatiota ja muita ääntämisen piirteitä ja harjoitellaan ääntämään luontevasti. Harjoitellaan tunnistamaan opiskeltavan kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä sekä tuottamaan tarvittavia kirjoitusmerkkejä.
Paikallinen tarkennus:
Opetellaan puhumaan ja kirjoittamaan kohdekieltä. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia ja erilaisia tekstejä lähinnä epämuodollisista tilanteista. Harjoitellaan ääntämään luontevasti.
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
käyttää monipuolisesti kuvaa, kirjoitettua tekstiä, liikkuvaa kuvaa, ääntä ja näiden yhdistelmiä mediasisältöjen tuottamisessa ilmaisun ja kerronnan keinoina. Oppilas kehittää persoonallista ilmaisuaan.
Kuva luotu tekoälyllä.
Itsestä kertominen
Oppilaat tekevät videon, joka liitetään classroomiin.
Videoidaan omalla laitteella kotona.
Tehtävässä kannattaa olla asiat, jotka oppilaiden tulee kertoa itsestään. Oppilaat voidaan pyytää ensiksi kirjoittamaan käsikirjoitus. Sovitaan näkyykö tallenteessa oppilas vai onko kyseessä äänite ilman kuvaa.
Kerrotaan arvointikriteerit ja harjoitellaan ääntämistä ennen kuvaamista.