T4
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T4: Ohjata oppilasta sujuvoittamaan lukutaitoaan ja käyttämään tietoaan tekstilajeista tekstien erittelemisessä ja tiedon luotettavuuden arvioinnissa itsenäisesti ja ryhmässä
S2: Edistetään tekstilajien piirteiden sekä kirjallisuuden peruskäsitteiden tuntemusta. Opitaan tunnistamaan kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaa ottavien tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä. Harjoitellaan mielipiteen ja arvottavien ilmausten erottamista teksteissä sekä selvittämään tiedonlähteen ja arvioimaan tiedon luotettavuutta.
Espoon näkökulma:
Valitaan luettavat ja käsiteltävät tekstit oppilaan kehittyvä suomentaito huomioiden.
Koulukirjaston käyttäminen, KULPS-kirjastopolku.
Lukudiplomit mahdollisuuksien mukaan.
Tavoite vuosiluokilla 3-6
Osaamiskuvaukset
Tutustuu eri tekstilajeihin ja tutkii kertovia, kuvaavia, ohjaavia ja kantaa ottavia mediasisältöjä. Oppilas osaa antaa jonkin esimerkin.
Tietää, että mediasisällöillä on erilaisia tarkoituksia, kuten viihdyttävä, vaikuttava, kaupallinen ja tietoa välittävä tarkoitus. Oppilas osaa antaa näistä joitain esimerkkejä.
(Bing image creator)
Mielikuviin vaikuttaminen
Tutustutaan erilaisiin mielipidekirjoituksiin. Pohditaan yhdessä miten ne pyrkivät vaikuttamaan.
Mietitään yhdessä mihin arkiseen asiaan oppilaat haluaisivat itse vaikuttaa ja keksitään kolme asiaa oman mielipiteen tueksi.
Tehdään ajatukartta, jonka jälkeen oppilaat aloittavat kirjoitustyön Docsilla tai Wordilla.
Mietitään otsikko, joka tiivistää esitettävän kannan.
Kirjoitetaan aloituskappale, jossa esitellään aihe ja ongelma. Kerrotaan mikä nykytilanteessa on vialla.
Kirjoitetaan perustelukappale, jossa kerrotaan oma mielipide kantaan. Perustellaan kanta monipuolisesti, esimerkkejä käyttäen.
Lopuksi kirjoitetaan ratkaisuehdotus ja mitä hyötyä siitä olisi.
Tarkistetaan tekstin oikeinkirjoitus ja palautetaan työ sovitulle alustalle.