T5
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Kehittyvän liikuntateknologian tarkoituksenmukainen hyödyntäminen osana liikunnanopetusta sekä liikunnalliseen elämäntapaan kasvattamista.
Espoon OPS
T5: Kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta
S1: Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joiden avulla opetellaan harjoittelemaan voimaa, nopeutta, kestävyyttä sekä liikkuvuutta. Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään omaa fyysistä toimintakykyään. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 8. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.
Espoon näkökulma:
Move!:n mittauksilla kannustetaan oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan
Tavoitteena vuosiluokilla 7-9
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
osaa käyttää soluviittauksia, laskulausekkeita ja yleisimpiä funktioita taulukkolaskentaohjelmassa.
osaa tehdä tarkoituksenmukaisen diagrammin tilastollisesta datasta taulukkolaskentaohjelmalla.
ymmärtää digitaalisten sisältöjen vaikutuksia vireyteen, uneen ja aivotoimintaan. Hän valitsee hyvinvointia edistäviä sisältöjä.
käyttää liikkumista lisääviä digitaalisia ympäristöjä
ymmärtää ergonomian merkityksen hyvinvoinnille päivittäisessä työskentelyssä.
tunnistaa väsymistä ja osaa tauottaa työskentelyään.