T8
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T8: Kannustaa oppilasta harjoittelemaan oikeinkirjoituksen perusasioita
S3: Tutustutaan eri tekstilajeihin ja niiden piirteisiin, kuten sanastoon ja fraseologiaan sekä kieliopillisiin rakenteisiin.
Espoon tarkennus:
Opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja. Tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla (kirjain-äännevastaavuus, tavuttaminen). (1.lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa kirjautua laitteelle ja ympäristöihin omalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
osaa käyttää erilaisia tapoja ohjata laitetta ja syöttää teksti.
harjoittelee tuottamaan tekstiä digitaalisessa palvelussa (monimuotoiset tekstit).
tuottaa sisältöä puheen avulla.
osaa ohjatusti tehdä teoksen, jossa on tekstiä, ääntä, kuvia ja videokuvaa.
osaa käyttää hakukonetta tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän osaa käyttää kuva- ja äänihakua.
Tämä kuva on tehty tekoälytyökalulla (Bing image creator).
Harjoitellaan ohjeen noudattamista ja Chromebookille kirjautumista
Tavoitteena, että oppilas harjoittelee vaihe vaiheelta tietokoneelle kirjautumista ja ohjeen seuraamista. Mahdollisimman moni vaihe ohjeistetaan kuvatuen avulla.
Tutkitaan yhdessä Chromebookin näppäimistöä. Opettaja heijastaa näppäimistön taululle oppilaille näkyviin. Etsitään yhdessä eri kirjaimia ja merkkejä. Käydään myös läpi mm. enter-, välilyönti-, alt gr- ja shift- painikkeet, sekä etsitään @, piste ja tavuviiva näppäimistöltä.
Opettaja näyttää mallin, kuinka kone käynnistetään ja minkälainen näyttö ruutuun tulee. Laitetaan näkyviin kuvallinen ohje ensimmäisestä vaiheesta (esim. Chromebookin näppäimistön kuva, josta ympyröity käynnistys-painike.)
Opettaja jakaa oppilaille esim. laminoidut kortit, joissa on oppilaan käyttäjätunnus ja salasana. Kortissa voi olla myös kuvallinen tuki, esim. jotkin symbolit. Opettaja näyttää mallin, mihin kirjoitetaan ja mitä. Laitetaan esille kuvallinen ohje tästä vaiheesta: ohjeessa samat symbolit kuin kortissa. Laitetaan esille myös mallikuva siitä, miten saadaan tehtyä @-merkki (alt gr + @).
Kun oppilaat ovat kirjautuneet, näytetään opettajan koneelta malli, kuinka avataan Chrome-selain. Laitetaan esille kuva Chrome-selaimen kuvakkeesta. Oppilaat avaavat selaimen.
Opettaja kirjoittaa malliksi osoiteriville/hakuun docs. Laitetaan malli sanasta ja enter-painikkeesta näkyviin muiden mallikuvien jatkoksi.
Opettaja näyttää kuinka Docs-avataan. Oppilaat avaavat Docs-sovelluksen ja saavat harjoitella oman nimen kirjoittamista. Oppilaat voivat myös kirjoittaa muita sanoja, jotka jo tuntevat.
Opettaja voi myös laittaa taululle tässä vaiheessa näkyviin kuvan, josta oppilas voi poimia sanoja (voivat olla myös kirjoitettuna valmiiksi kuvaan, jolloin oppilas voi kopioida sanan, mikäli ei osaa vielä kirjoittaa).
Seuraavalla kerralla käydään läpi ohje tuttujen kuvaohjeiden avulla ja toistetaan sama tehtävä.
Esimerkkejä mallikuvista