T6
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T6 Ohjata oppilasta harjoittelemaan eri tekstilajien ja niissä tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden tuottamista
S3 Tutustutaan eri tekstilajeihin ja niiden piirteisiin, kuten sanastoon ja fraseologiaan sekä kieliopillisiin rakenteisiin.
Opetuksessa pyritään huomioimaan kirjoittamisen ilo omien tarinoiden ja tekstien kautta. Tarkastellaan yksinkertaisten mainosten, uutisten ja muiden tekstilajien rakennetta ja sanastoa sekä luetaan niitä ja harjoitellaan tuottamista ohjatusti. Tekstilajien tarkastelussa käytetään apuna malleja erilaisista tekstilajeista . (2. lk)
Tavoitteena vuosiluokalla 1 - 2
Digitaalisen osaamisen kuvaus:
Oppilas
tekee ohjatusti jonkin yksinkertaisen vaikuttavan mediasisällön, kuten mainos.
Tehdään mainos
Tavoite:
Tutkitaan mainosta. Harjoitellaan mainoksen tekemistä ja tehdään parin kanssa mainosjuliste iPadilla. Harjoitellaan iPadilla piirtämistä.
Tarvikkeet:
Malliksi erilaisia mainoksia, joita tutkitaan yhdessä. Jokaiselle parille iPad, jossa on valmiiksi ladattuna Sketches School -sovellus, tai jokin muu piirtämiseen sopiva alusta.
Työskentely:
Tutkitaan yhdessä erilaisia mainoksia ja etsitään niistä mainoksen tunnuspiirteitä. Määritellään mm. käsitteet mainos, mainoslause, tuote. Kootaan näkyville, mitä osia mainoksessa pitää olla.
Ideoidaan yhdessä, minkälaisia tuotteita tai tapahtumia voisi mainostaa. Kootaan ideoita näkyville, jotta niistä voi valita, jos ei itse keksi. Ideoidaan myös muutamia esimerkkejä mainoslauseista.
Parin kanssa valitaan, mitä mainostetaan ja mietitään mainoslause. Tehdään luonnos mainoksesta paperille.
Piirretään mainokset iPadilla Sketches School -sovelluksella (tai jollakin muulla piirtämiseen sopivalla alustalla).
Opettaja voi esim. siirtää valmiit mainokset Google Driveen ja tulostaa ne luokkaan nähtäväksi.
Seuraavalla kerralla: Kerrataan mainokseen liittyvät käsitteet. Tutkitaan yhdessä valmiita mainoksia ja etsitään niistä mainoksen tunnuspiirteitä.