T11
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T11: Ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa, käsittelyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuksen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti
S1: Sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät ihmisen rakenteeseen ja keskeisiin elintoimintoihin sekä ihmisen kasvun ja kehityksen eri vaiheisiin. Sisällöissä kiinnitetään huomiota kehityksen ajankohtaisiin muutoksiin ja niiden yksilöllisen luonteen ymmärtämiseen. Käsitellään ikäkauden mukaisesti seksuaalista kehitystä ja ihmisen lisääntymistä. Harjoitellaan tunnistamaan oman kehon ja mielen viestejä ja tiedostamaan omia ajatuksia, tarpeita, asenteita ja arvoja. Perehdytään terveyden osa-alueisiin ja voimavaroihin, arjen terveystottumuksiin, mielenterveystaitoihin, sairauksien ehkäisyyn ja itsehoitotaitoihin. Lisäksi harjoitellaan tunteiden tunnistamista, ilmaisua ja säätelyä. Tunnistetaan omaa oppimista tukevia asioita.
S2: Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimimiseen. Harjoitellaan selittämään arjen tilanteita, ilmiöitä ja teknologiaa eri tiedonalojen käsitteillä ja malleilla. Tutkitaan laitteiden toimintaperiaatteita ja erilaisia rakenteita. Harjoitellaan turvallisuuden edistämistä ja turvataitoja esimerkiksi seuraavilla osa-alueilla: liikenne-, palo-, sähköturvallisuus, tapaturmat, myrkytykset, päihteet, kiusaamisen ehkäisy, fyysinen ja henkinen koskemattomuus sekä toiminta ensiapu- ja vaaratilanteissa. Harjoitellaan toimimista erilaisissa yhteisöissä sekä pohditaan erilaisten vuorovaikutustilanteiden ja yhteisöjen merkitystä hyvinvoinnille.
S3: Monipuolisten alueellisten esimerkkien ja ajankohtaisten uutisten avulla hahmotetaan Suomen, Pohjoismaiden, Euroopan ja muiden maanosien luonnonympäristöä ja ihmisen toimintaa. Keskeisiä näkökulmia ovat luonnon ja kulttuurien moninaisuuden arvostaminen sekä globaalin ymmärryksen vahvistaminen. Maailmankuvan ja sen alueellisen viitekehyksen rakentamisessa käytetään monipuolisesti karttoja ja muuta geomediaa.
S4: Sisällöiksi valitaan omaan elinympäristöön liittyviä tutkimustehtäviä. Elinympäristössä kiinnitetään huomiota elolliseen ja elottomaan luontoon, rakennettuun ja sosiaaliseen ympäristöön sekä ympäristön ilmiöihin, materiaaleihin ja teknologisiin sovelluksiin. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Tutkitaan säätä sekä maa- ja kallioperää. Tutkimalla kappaleiden liikkeiden muutoksia tutustutaan voiman käsitteeseen. Tunnistetaan eliöitä ja elinympäristöjä, laaditaan kasvio ohjatusti sekä tutkitaan kokeellisesti kasvien kasvua. Kotiseudun erilaisten ympäristöjen merkitystä havainnoidaan myös hyvinvoinnin näkökulmasta. Tutustutaan ympäristössä toimimisen oikeuksiin ja velvollisuuksiin.
S5: Erilaisten materiaalien ja aineiden avulla tarkastellaan olomuotoja ja aineiden ominaisuuksia. Palaminen, yhteyttäminen ja veden kiertokulku muodostavat pohjan aineen muutosten ja aineen säilymisen periaatteen hahmottamiselle. Lämpötilan mittaamisen, lämpöenergiaan perehtymisen ja energialajien muuntumisen avulla tutustutaan energian säilymisen periaatteeseen. Tutkitaan ääni- ja valoilmiöitä. Perehdytään lähiavaruuteen, vuodenaikoihin, päivän ja yön vaihteluun sekä maapallon rakenteeseen. Tutkitaan eliöiden ja niiden elinympäristöjen sekä ihmisen toiminnan vuorovaikutussuhteita. Tutustutaan ravintoketjuihin, eläinten ja kasvien lisääntymiseen, ravinnon tuotantoon ja ruoan reitteihin sekä metsien hyötykäyttöön.
S6: Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, ilmastonmuutos ja sen hillitseminen, luonnonvarojen kestävä käyttö, terveyden edistäminen, oman kulttuuriperinnön vaaliminen, monikulttuurisessa maailmassa eläminen sekä ihmiskunnan globaali hyvinvointi nyt ja tulevaisuudessa. Pohditaan oman toiminnan vaikutuksia itselle, toisiin ihmisiin, eläinten hyvinvointiin, luontoon ja yhteiskuntaan. Harjoitellaan ympäristövastuullista toimintaa omassa lähiympäristössä sekä toisista huolehtimista. Toteutetaan yhteinen vaikuttamisprojekti, jossa harjoitellaan osallistumista ja vaikuttamista paikallisella tai globaalilla tasolla.
Tavoitteena vuosiluokilla 6 (tavoite suppeampana vuosiluokilla 4-5)/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
arvioi tulostamisen tarpeellisuutta ja osaa tulostamisen asetusten perustoiminnot.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.
tutustuu ja käyttää vuorovaikutuksellisia digitaalisia palveluja turvallisessa ympäristössä ikärajan huomioiden.
ymmärtää teknologian käyttöön liittyvien valintojen vaikutuksia kestävään tulevaisuuteen.
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
tunnistaa teknologiaan liittyviä eettisiä ja moraalisia kysymyksiä.
on kiinnostunut laitteiden elinkaaresta ja teknologiaan liittyvästä kiertotaloudesta.
osoittaa kiinnostusta vastuullisuuteen digitaalisissa ympäristöissä.
Diagrammeja maanosista
Aika: 1-2 oppituntia
Tehtävä voidaan tehdä esimerkiksi parityönä.
Käytetään Google Sheets -ohjelmaa (sama harjoitus voidaan tehdä myös esimerkiksi Excelillä). Tuotokset voidaan halutessa liittää tekstinkäsittely- tai esitysgrafiikkaohjelmalla tehtävään työhön.
Diagrammi on usein hyvä tapa esittää varsinkin suuria lukuja, sillä se tekee niistä visuaalisesti selkeitä ja auttaa niiden vertailemisessa. Diagrammeja voi tehdä siististi ja helposti esimerkiksi Google Sheetsin avulla.
Tehdään diagrammi eri maanosien asukasluvuista. Ne voi etsiä internetistä. Kannattaa tarkistaa, että käytettävät luvut ovat tuoreita. Myös oppikirjoissa on usein tietolaatikot, joista tiedot voi katsoa tarvittaessa.
Avataan Google Sheets ja sieltä uusi laskentataulukko.
Kirjoitetaan maanosien nimet ylimmälle riville, kukin omaan sarakkeeseensa.
Kirjoitetaan asukasluvut seuraavalle riville oikeisiin sarakkeisiin.
“Maalataan” sarakkeiden tiedot (eli maanosien nimet ja asukasluvut).
Valitaan “Lisää” ja sen jälkeen “Kaavio”.
Diagrammi ilmestyy näkyviin. Diagrammia voi muokata haluamallaan tavalla.
Vinkki! Kaavion muokkaustyökalusta voi määrittää kaavion tyylin ja vaihtaa sen esimerkiksi pylväsdiagrammista ympyrädiagrammiksi. Ympyrädiagrammista näkee helpommin, kuinka suuren osan minkäkin maanosan väestö muodostaa maapallon väestöstä.
Tehdään samanlainen diagrammi myös maanosien pinta-aloista.
Kahta diagrammia vierekkäin vertailemalla voi tutkia esimerkiksi, ovatko maanosien pinta-alat ja asukasluvut samassa suhteessa toisiinsa.
Vinkki! Diagrammin voi kopioida esimerkiksi osaksi Powerpoint-esitystä tai tekstinkäsittelyohjelmalla kirjoitettua dokumenttia.