T10: Ohjata oppilasta tuottamaan sekä puhuttua että kirjoitettua tekstiä erilaisiin tarkoituksiin yleisistä ja itselleen merkityksellisistä aiheista kiinnittäen huomiota rakenteiden monipuolisuuteen ja ohjaten hyvään ääntämiseen.
Opetellaan kertomaan erilaisista jokapäiväiseen elämään liittyvistä itseään kiinnostavista todellisista tai kuvitteellisista aiheista
Opetellaan yleisimmät kielelle tyypilliset fraasit ja keskeiset idiomit
Rohkaistaan puhumaan englantia aina kun mahdollista
Tehdään tiedonhallintatehtäviä englanniksi (ks. Espoon tiedonhallintataitojen oheismateriaali)
Tehdään suullisia tai kirjallisia projekteja tieto- ja viestintätekniikkaa hyväksi käyttäen
S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä
Sisältöjä yhdessä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta englannin kielellä eri yhteisöissä, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon sekä oppilaiden osallisuus ja toimijuus paikallisesti ja globaalisti. Otetaan huomioon englannin kielen levinneisyys ja asema globaalin kommunikaation kielenä. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä, kuten kertovista, kuvaavista tai vaikuttavista teksteistä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.
Paikallinen tarkennus:
Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä, kuten kertovista, kuvaavista tai vaikuttavista teksteistä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
käyttää sujuvasti digitaalisiin ympäristöihin liittyviä käsitteitä.
käyttää eri tiedostotyyppejä oikeilla ohjelmilla.
tuottaa ja käsittelee sujuvasti tekstiä käytössään olevalla laitteella.
auttaa toisia oppilaita digitaalisissa ympäristöissä toimimisessa.
käyttää luontevasti ja monipuolisesti digitaalisia palveluita osana opiskelua ja eri oppiaineille ominaisilla tavoilla.
osaa valita tarkoituksenmukaisen ja itselleen soveltuvan digitaalisen palvelun.
käyttää sujuvasti digitaalisia palveluja tarvittaessa eri laitteilla.
osaa asioida digitaalisesti häntä koskevissa yhteiskunnan palveluissa.
arvioi oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
osaa vertailla, arvioida ja ehdottaa käyttöön digitaalisia ympäristöjä.
osaa suunnitella loogisen kansio- ja tiedostorakenteen. Hän hallitsee tarvitsemiensa sisältöjen sijainnit.
osaa sommitella tekstejä, kuvia ja taulukoita.
käyttää digitaalisten ympäristöjen monipuolisia mahdollisuuksia tuottamisessa.
osaa osallistua yhteiseen kirjoittamis- tai muuhun sisällön tuottamisen prosessiin digitaalisessa palvelussa.
Jokainen oppilas toteuttaa työhakemuksen Canvalla ja työnhakuvideon Teamsin videotyökalulla.
Tämä sivu on vielä keskeneräinen!
Canva on hyväksytty työkalu Espoossa. 2024.
Tarkista: https://www.eduespoo.fi/sovellukset/edudata-io
nykyinen tilanne.