T6
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS
T6 ohjata oppilasta arvioimaan luonnonympäristössä tapahtuvia muutoksia ja ihmisen vaikutusta ympäristöön sekä ymmärtämään ekosysteemipalvelujen merkitys.
Biologia 8L T6 S6 Valt. S. 385
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
tiedostaa teknologian käytön ja omien valintojen vaikutukset ympäristöön. Hän pyrkii omalla toiminnallaan edistämään kestävää tulevaisuutta.
pohtii ja keskustelee teknologiaan liittyvistä eettisistä ja moraalisista kysymyksistä.

Tekoäly: kuvantunnistussovellukset
Oppituntikokonaisuus, jossa oppilas tutustuu tekoölyyn, kuvatunnistussovelluksiin ja niiden hyödyntämiseen biologian opiskelussa. Oppitunnilla pohditaan myös eettisiä näkökulmia tekoälysovellusten hyödyntämiseen liittyen.
Opettajan kommentit
Oppitunti oli oppilaiden mielestä motivoiva. Opettajan kannataa etukäteen ladata koulun laitteille kuvantunnistussovellukset ja tiedottaa koteja asiasta, jotta oppilailla on lupa käyttää omia laitteita opiskelussa.