T5
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T5: Ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan
S2: Opetellaan lukemaan ja harjoitellaan siinä tarvittavia käsitteitä virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Tuetaan tekstinymmärtämisen taitoja ja harjoitellaan tekstinymmärtämisen strategioita.
Espoon näkökulma:
Mahdollisuuksia erilaisista teksteistä nauttimiseen (monilukutaito). Kuvien ja otsikoiden lukeminen, ennakoiminen, tekstiin palaaminen, tekstin työstäminen (mm. piirtäminen, kirjoittaminen, draama, keskusteleminen, lukudiplomi). Tarkkaillaan omaa lukemista (mm. lukemisen äänittäminen).
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2/Päivitetty OPS 2023
Digitaaliset osaamisen kuvaukset:
Oppilas
harjoittelee tuottamaan tekstiä digitaalisessa palvelussa (monimuotoiset tekstit).
osaa muokata tekstiä: tekstin aktivointi, kirjainkoon ja -lajin valinta.
harjoittelee löytämään tallennetun sisällön.
hallitsee tiedoston käsittelyn perustaitoja: tallentaa, kopioida, siirtää, poistaa.
ottaa kuvia, videokuvaa ja äänittää sekä tekee yksinkertaisia muokkauksia.
hyödyntää kameraa ja muita helppoja sovelluksia havaintojen tekemisessä ja tallentamisessa.
tuottaa sisältöä puheen avulla.
harjoittelee hakemaan ja käyttämään materiaalia.
osaa käyttää hakukonetta tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän osaa käyttää kuva- ja äänihakua.
osaa muodostaa yksinkertaisia hakusanoja.
osaa tehdä havaintoja erilaisista tiedonlähteistä omassa arjessaan.
osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
osaa ohjatusti jäsennellä tietoa käsitekartalle.
harjoittelee selostamaan etsimäänsä tietoa omin sanoin.
tuottaa lyhyitä monimuotoisia tekstejä haetun tiedon perusteella.
opettelee käyttämään tiedonhallinnassa tarvittavia käsitteitä.
etsii oma-aloitteisesti tietoa itseään kiinnostavista asioista ja ilmiöistä.
osaa tehdä pieniä itseä kiinnostavia tutkimuksia teknologiaa hyödyntäen.
osaa tehdä havaintoja koulussa ja lähiympäristössä yksinkertaisia digitaalisia tutkimusvälineitä käyttäen.
osaa ohjatusti ehdottaa oman sisällön tuottamista digitaalisissa ympäristöissä.
osaa toteuttaa omia ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa digitaalisissa ympäristöissä.
osaa ohjatusti hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa näkyväksi tekemiseen.
osaa ilmaista itseään yhdistelemällä ohjatusti kuvaa, videota, ääntä, tekstiä tai animaatiota.
kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
osaa digitoida fyysisiä luovan työskentelyn tuotoksia.
löytää uusia tapoja ilmaista itseään digitaalisuutta monipuolisesti hyödyntäen.
ymmärtää, mikä on sähköposti, ja harjoittelee sähköpostin lähettämistä ja vastaanottamista.
Kuva on tehty copilotilla
Alla oleva kuva Chirp.QR sovelluksen kuvake
Lukemisen ja kuuntelun iloa talvisten tarinoiden avulla
Aika: 7 tuntia
Parityö: Tehdään esimerkiksi yhteistyössä kummien kanssa.
Välineet/laitteet:
Tietokone (tarinan kirjoittamista ja tiedon etsimistä varten)
Tabletti/kännykkä, jossa app chirp.QR äänittämistä varten (sovellus on hyväksytty opetuskäyttöön 20.11.2024)
Kuvistarvikkeita (kuvan piirtämistä varten)
Tunti 1-2
Tehdään ajatuskartta metsän eläimistä vihkoon.
Täydennetään ajatuskarttaa etsimällä tietoa Internetin hakukoneen avulla ja harjoitellaan helppojen hakusanojen käyttöä.
Tunti 3-5
Opettaja opettaa tunnin aluksi, miten eri metsän eläimet talvehtivat.
Opettaja esittelee tarinan keksimisen idean esim. Jäniksen talviseikkailu tai karhun talviuni.
Oppilaat valitsevat eläimen ja keksivät sekä kirjoittavat tietokoneella tarinan eläimen talven vietosta.
Ennen kirjoittamisen aloitusta kerrataan virkkeen merkit.
Kirjoittaessa oppilaat saavat harjoitella tekstin muokkaamista: kirjainkokoa, väriä, fonttia jne..
Valmis tarina lähetetään opettajalle sähköpostilla. (Valinnainen: opettaja tulostaa tarinat.)
Tunti 6
Oppilaat lukevat tarinat ääneen ja ne äänitetään tableteilla/kännykällä chirp.QR-apilla. App tekee tarinoista qr-koodit, jotka tulostetaan.
Omaa tarinaa kuunnellaan ja sitä on mahdollista äänittää uudelleen korjaten ja parannellen tuotosta.
Tunti 7
Oppilaat piirtävät tarinaan sopivan kuvataidetyön.
Omaa tarinaa voi kuunnella ja lukea samalla, kun omaa taideteosta tehdään.
LOPUKSI:
Koulun seinälle laitetaan esille kuvataidetyöt, jonka jokaisen reunaan liimataan qr-koodi. (Julkaisuluvat huomioiden!)
Koulun muut luokat toivotetaan tervetulleiksi ihastelemaan ja kuuntelemaan talvisia tarinoita.
Tarinan voi myös joko lukea tai näytellä ja sen voi videoida.
Muunteluideat:
Mikäli kummiyhteistyö ei onnistu, vaihtoehtona on tehdä paritöinä oman luokan kesken tai rinnakkaisluokan kanssa.
Teemaideoita: Halloween, joulunvietto perinteet, joulukalenteri, ystävänpäivä, pääsiäinen, vappu, avaruus