T9
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T9: Ohjata oppilasta tarkastelemaan ja arvioimaan omia tekstejään sekä kehittämään taitoa antaa ja vastaanottaa palautetta.
S3: Tutustutaan kirjoittamisprosessin vaiheisiin ja muokataan tekstejä palautteen perusteella.
Espoon näkökulma:
Opetellaan arvioimaan omia tekstejä sekä palautteen antamista ja vastaanottamista.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
(Bing image creator)
Dialogin harjoitteleminen tekoälyn avulla
Toteutetaan dialogi tekoälyn avulla.
Tehtävässä hyödynnetään Copilot chattiä opettajan käyttämänä.
Ensin on tärkeää keskustella tekoälystä oppilaiden kanssa. Erityisesti siitä, että mitään sensitiivistä tietoa ei tekoälysovellukseen pidä laittaa.
Oppilaat ehdottavat tapahtumapaikkaa ja opettaja kirjoittaa "promptin" Copilot Chattiin. Esim. Keksi dialogi kahdelle oppilaalle, jotka ovat jääneet lukkojen taakse." Tämän jälkeen tekoäly generoi kahden oppilaan välisen vuoropuhelun suomeksi.
Oppilaat jatkokehittävät oman dialogin tekoälyn mallin pohjalta.
Lopuksi dialogit esitellään ja arvioidaan tekoälyn tuottamaa tekstiä. Annetaan myös vertaispalautetta toisen tekstistä.
Copilotilla luotu lyhyt selkokielinen teksti.
Copilotilla luotu pidempi teksti samasta aiheesta.
Opettajan kommentit
Oppilaiden kommentit
Muita tietoja
Copilot löytyy tällä hetkellä Espoossa vain opettajien Edge-selaimesta. Copilot löytyy Edgen oikeasta yläkulmasta. Työtapa toteutettiin opettajan laitteella.