T6
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS
T6: rohkaista oppilasta harjoittelemaan monenlaisia jokapäiväisiä viestintätilanteita sekä toimimaan niissä aloitteellisesti.
S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä
Sisältöjä yhdessä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta kohdekielellä eri yhteisöissä ja maailmassa, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon. Lisäksi otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys ja asema sekä kielialueen elämänmuoto. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä, kuten kertovista, kuvaavista tai vaikuttavista teksteistä.. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.
Espoon näkökulma:
Rohkaistaan oppilasta käyttämään omaa kielitaitoa virheistä välittämättä
Kulttuuri osana viestintää, kulttuurien vertailu, kohtaaminen ja muuntuminen
Opetellaan käyttämään kiinaa tiedonvaihtoon, mielipiteiden, tunteiden ja asenteiden ilmaisemiseen kohteliaalla, kiinan kielelle luontaisella ja ominaisella tavalla
Tunnistetaan tärkeimmät kulttuurisiin käytänteisiin liittyvät näkökulmat
Tarkastellaan ja tulkitaan tekstien, kuvien, musiikin ja eri symbolien sisältämiä kulttuurisia viestejä
Tuotetaan ja muokataan tietoa (kertominen, kuvailu, selostaminen, vertailu)
Erilaisten apukeinojen merkitys viestien välittymiselle (ilmeet, eleet, kehon kieli, ääntely, toistamisen pyytäminen) ja kulttuuriset erot viestinnässä
(Kiina A1 7-9lk T6 T7 S3 VALT 291, 294, 298 Espoo 291, 294, 298)
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
käyttää sujuvasti digitaalisiin ympäristöihin liittyviä käsitteitä.
käyttää eri tiedostotyyppejä oikeilla ohjelmilla.
tuottaa ja käsittelee sujuvasti tekstiä käytössään olevalla laitteella.
käyttää luontevasti ja monipuolisesti digitaalisia palveluita osana opiskelua ja eri oppiaineille ominaisilla tavoilla.
osaa valita tarkoituksenmukaisen ja itselleen soveltuvan digitaalisen palvelun.
käyttää sujuvasti digitaalisia palveluja tarvittaessa eri laitteilla.
osaa asioida digitaalisesti häntä koskevissa yhteiskunnan palveluissa.
arvioi oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
osaa vertailla, arvioida ja ehdottaa käyttöön digitaalisia ympäristöjä.
osaa käyttää tekstissä tyylejä. Hän löytää tarvitsemansa erikoismerkit.
käyttää digitaalisten ympäristöjen monipuolisia mahdollisuuksia tuottamisessa.