T1

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T1: Pitää yllä oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä tukea myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta

S1: Kehitetään oppilaiden taitoja löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Syvennetään taitoa vertailla, luokitella ja asettaa järjestykseen, etsiä vaihtoehtoja systemaattisesti, havaita syy- ja seuraussuhteita sekä yhteyksiä matematiikassa. Suunnitellaan ja toteutetaan ohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä.  

S2: Syvennetään ja varmennetaan oppilaiden ymmärrys kymmenjärjestelmästä. Käsitystä lukujen rakenteesta, yhteyksistä ja jaollisuudesta monipuolistetaan tutkimalla ja luokittelemalla lukuja. Harjaannutetaan taitoa laskea peruslaskutoimituksia päässä. Harjoitellaan yhteen- ja vähennyslaskualgoritmeja sekä varmistetaan niiden osaaminen. Varmistetaan kertolaskun käsitteen ymmärtäminen ja opitaan kertotaulut 6-9. Varmistetaan kertotaulujen 1-10 osaaminen. Harjoitellaan kertolaskualgoritmia ja varmistetaan sen osaaminen. Opiskellaan jakolaskua sekä sisältö- että ositusjakotilanteissa. Harjoitellaan lukuyksiköittäin jakamista. Hyödynnetään laskutoimitusten ominaisuuksia ja niiden välisiä yhteyksiä. Oppilaita ohjataan pyöristämään lukuja ja laskemaan likiarvoilla siten, että he oppivat arvioimaan tuloksen suuruusluokan. Kaikkia laskutoimituksia harjoitellaan monipuolisissa tilanteissa hyödyntäen tarvittavia välineitä. Pohjustetaan negatiivisen luvun käsite ja laajennetaan lukualuetta negatiivisilla kokonaisluvuilla. Opitaan murtoluvun käsite ja harjoitellaan murtolukujen peruslaskutoimituksia eri tilanteissa. Kerto- ja jakolaskussa pitäydytään luonnollisella luvulla kertomisessa ja jakamisessa. Perehdytään desimaalilukuihin osana kymmenjärjestelmää ja harjoitellaan peruslaskutoimituksia desimaaliluvuilla. Perehdytään prosentin käsitteeseen. Pohjustetaan prosenttiluvun ja -arvon ymmärtämistä ja harjoitellaan niiden laskemista yksinkertaisissa tapauksissa. Hyödynnetään murtoluvun, desimaaliluvun ja prosentin välisiä yhteyksiä.  

S4: Rakennetaan, piirretään, tutkitaan ja luokitellaan kappaleita ja kuvioita. Luokitellaan kappaleet lieriöihin, kartioihin ja muihin kappaleisiin. Tutustutaan tarkemmin suorakulmaiseen särmiöön, ympyrälieriöön, ympyräpohjaiseen kartioon ja pyramidiin. Luokitellaan tasokuviot monikulmioihin ja muihin kuvioihin sekä tutkitaan niiden ominaisuuksia. Perehdytään tarkemmin kolmioihin, nelikulmioihin ja ympyrään. Perehdytään pisteen, janan, suoran ja kulman käsitteisiin. Harjoitellaan kulmien piirtämistä, mittaamista ja luokittelemista. Tarkastellaan symmetriaa suoran suhteen. Ohjataan oppilaita havaitsemaan myös kierto- ja siirtosymmetrioita ympäristössä esimerkiksi osana taidetta. Käsitellään koordinaatistosta ensin ensimmäinen neljännes ja laajennetaan sitten kaikkiin neljänneksiin. Tutustutaan mittakaavan käsitteeseen ja käytetään sitä suurennoksissa ja pienennöksissä. Ohjataan oppilaita hyödyntämään mittakaavaa kartan käytössä. Harjoitellaan mittaamista ja kiinnitetään huomiota mittaustarkkuuteen, mittaustuloksen arviointiin ja mittauksen tarkistamiseen. Mitataan ja lasketaan erimuotoisten kuvioiden piirejä ja pinta-aloja sekä suorakulmaisten särmiöiden tilavuuksia. Ohjataan oppilaita ymmärtämään, miten mittayksikköjärjestelmä rakentuu. Harjoitellaan yksikönmuunnoksia yleisimmin käytetyillä mittayksiköillä.  

S5: Kehitetään oppilaiden taitoja kerätä tietoa järjestelmällisesti kiinnostavista aihepiireistä. Tallennetaan ja esitetään tietoa taulukoiden ja diagrammien avulla. Käsitellään tilastollisista tunnusluvuista suurin ja pienin arvo, keskiarvo ja tyyppiarvo. Tutustutaan todennäköisyyteen arkitilanteiden perusteella päättelemällä, onko tapahtuma mahdoton, mahdollinen vai varma. 

Espoon näkökulma:

Yhteinen toiminta, leikki ja pelillisyys oppimisen muotoina, Opetuksessa pyritään siihen, että opetettava sisältö opitaan kokemukseen perustuvilla harjoitteilla ennen oppikirjatyöskentelyyn siirtymistä  (3. lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Harjoitellaan taulukon ja diagrammien tekemistä

Aika: yksi tunti

Laite: esimerkiksi Chromebook, Google Sheets tai laite, jossa on excel

Parityö ainakin ensimmäisellä kerralla

Tehdään taulukko ja muunnetaan se diagrammiksi. 

Pohditaan minkä näköinen diagrammi havainnollistaisi parhaiten suurimman, pienimmän ja tyyppiarvon. 

Seuraavalla kerralla voisi harjoitella keskiarvon laskemista. Varmistathan, että oppilaat ymmärtävät keskiarvon laskemisen periaatteen ennen taulukkolaskuihin siirtymistä. 

Lukualue voisi olla ensimmäisissä harjoituksissa 1-10. Värejä riittää, kun on 4 erilaista käytössä tehtävässä. Myöhemmin tehtvää voi monimutkaistaa.

Voit käyttää kuvituskuvaa tai vaikkapa multilink palikoita pohjamateriaalina taulukkoon.

Tehtävä:

(A1 Väri - valintasi mukaan haluatko, että kirjoitetaan)

A2 Sininen 

A3 Keltainen

A4 Vihreä

A5 Punainen

(B1 määrä - valintasi mukaan haluatko, että kirjoitetaan )

B2 Sinisten ruutujen/palikoiden määrä

B3 Keltaisten ruutujen/ palikoiden määrä

B4 Vihreiden ruutujen/ palikoiden määrä

B5 Punaisten ruutujen / palikoiden määrä

Kaava kummassakin taulukko-ohjelmassa menee niin, että ensin aktivoidaan napauttamalla yksi ruutu aktiiviseksi eli se mihin halutaan saada keskiarvo. Kaava =KESKIARVO(A2:A5) (paina sulkumerkin kirjaamisen jälkeen enter niin keskiarvo muodostuu)

Opettajan kommentit

Toimii kolmosille. Kaavioiden tekemistä voidaan keväällä hyödyntää muiden aineiden tutkimustehtävissä. Kaavojen tekemistä voi opettaa myöhemmilläkin vuosiluokilla. Kaikki osasivat ohjeen mukaan tehdä homman.

Oppilaiden kommentit

Kiva homma. Oli kivaa laskea taulukoita. Opin käyttämään Google Sheetsiä. Haluun tehdä kotonakin.

Muita tietoja