T1
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T1: Pitää yllä oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä tukea myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta
S1: Kehitetään oppilaiden taitoja löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Syvennetään taitoa vertailla, luokitella ja asettaa järjestykseen, etsiä vaihtoehtoja systemaattisesti, havaita syy- ja seuraussuhteita sekä yhteyksiä matematiikassa. Suunnitellaan ja toteutetaan ohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä.
S2: Syvennetään ja varmennetaan oppilaiden ymmärrys kymmenjärjestelmästä. Käsitystä lukujen rakenteesta, yhteyksistä ja jaollisuudesta monipuolistetaan tutkimalla ja luokittelemalla lukuja. Harjaannutetaan taitoa laskea peruslaskutoimituksia päässä. Harjoitellaan yhteen- ja vähennyslaskualgoritmeja sekä varmistetaan niiden osaaminen. Varmistetaan kertolaskun käsitteen ymmärtäminen ja opitaan kertotaulut 6-9. Varmistetaan kertotaulujen 1-10 osaaminen. Harjoitellaan kertolaskualgoritmia ja varmistetaan sen osaaminen. Opiskellaan jakolaskua sekä sisältö- että ositusjakotilanteissa. Harjoitellaan lukuyksiköittäin jakamista. Hyödynnetään laskutoimitusten ominaisuuksia ja niiden välisiä yhteyksiä. Oppilaita ohjataan pyöristämään lukuja ja laskemaan likiarvoilla siten, että he oppivat arvioimaan tuloksen suuruusluokan. Kaikkia laskutoimituksia harjoitellaan monipuolisissa tilanteissa hyödyntäen tarvittavia välineitä. Pohjustetaan negatiivisen luvun käsite ja laajennetaan lukualuetta negatiivisilla kokonaisluvuilla. Opitaan murtoluvun käsite ja harjoitellaan murtolukujen peruslaskutoimituksia eri tilanteissa. Kerto- ja jakolaskussa pitäydytään luonnollisella luvulla kertomisessa ja jakamisessa. Perehdytään desimaalilukuihin osana kymmenjärjestelmää ja harjoitellaan peruslaskutoimituksia desimaaliluvuilla. Perehdytään prosentin käsitteeseen. Pohjustetaan prosenttiluvun ja -arvon ymmärtämistä ja harjoitellaan niiden laskemista yksinkertaisissa tapauksissa. Hyödynnetään murtoluvun, desimaaliluvun ja prosentin välisiä yhteyksiä.
S4: Rakennetaan, piirretään, tutkitaan ja luokitellaan kappaleita ja kuvioita. Luokitellaan kappaleet lieriöihin, kartioihin ja muihin kappaleisiin. Tutustutaan tarkemmin suorakulmaiseen särmiöön, ympyrälieriöön, ympyräpohjaiseen kartioon ja pyramidiin. Luokitellaan tasokuviot monikulmioihin ja muihin kuvioihin sekä tutkitaan niiden ominaisuuksia. Perehdytään tarkemmin kolmioihin, nelikulmioihin ja ympyrään. Perehdytään pisteen, janan, suoran ja kulman käsitteisiin. Harjoitellaan kulmien piirtämistä, mittaamista ja luokittelemista. Tarkastellaan symmetriaa suoran suhteen. Ohjataan oppilaita havaitsemaan myös kierto- ja siirtosymmetrioita ympäristössä esimerkiksi osana taidetta. Käsitellään koordinaatistosta ensin ensimmäinen neljännes ja laajennetaan sitten kaikkiin neljänneksiin. Tutustutaan mittakaavan käsitteeseen ja käytetään sitä suurennoksissa ja pienennöksissä. Ohjataan oppilaita hyödyntämään mittakaavaa kartan käytössä. Harjoitellaan mittaamista ja kiinnitetään huomiota mittaustarkkuuteen, mittaustuloksen arviointiin ja mittauksen tarkistamiseen. Mitataan ja lasketaan erimuotoisten kuvioiden piirejä ja pinta-aloja sekä suorakulmaisten särmiöiden tilavuuksia. Ohjataan oppilaita ymmärtämään, miten mittayksikköjärjestelmä rakentuu. Harjoitellaan yksikönmuunnoksia yleisimmin käytetyillä mittayksiköillä.
S5: Kehitetään oppilaiden taitoja kerätä tietoa järjestelmällisesti kiinnostavista aihepiireistä. Tallennetaan ja esitetään tietoa taulukoiden ja diagrammien avulla. Käsitellään tilastollisista tunnusluvuista suurin ja pienin arvo, keskiarvo ja tyyppiarvo. Tutustutaan todennäköisyyteen arkitilanteiden perusteella päättelemällä, onko tapahtuma mahdoton, mahdollinen vai varma.
Espoon näkökulma:
Yhteinen toiminta, leikki ja pelillisyys oppimisen muotoina, Opetuksessa pyritään siihen, että opetettava sisältö opitaan kokemukseen perustuvilla harjoitteilla ennen oppikirjatyöskentelyyn siirtymistä (3. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa taulukkolaskennan perusteet. Hän osaa tehdä taulukon ja siitä diagrammin.
osaa esitysgrafiikan perusteet. Hän osaa laatia esityksen.
harjoittelee henkilötietojen turvallista käyttöä verkossa.
Harjoitellaan taulukon ja diagrammien tekemistä
Aika: yksi tunti
Laite: esimerkiksi Chromebook, Google Sheets tai laite, jossa on excel
Parityö ainakin ensimmäisellä kerralla
Tehdään taulukko ja muunnetaan se diagrammiksi.
Pohditaan minkä näköinen diagrammi havainnollistaisi parhaiten suurimman, pienimmän ja tyyppiarvon.
Seuraavalla kerralla voisi harjoitella keskiarvon laskemista. Varmistathan, että oppilaat ymmärtävät keskiarvon laskemisen periaatteen ennen taulukkolaskuihin siirtymistä.
Lukualue voisi olla ensimmäisissä harjoituksissa 1-10. Värejä riittää, kun on 4 erilaista käytössä tehtävässä. Myöhemmin tehtvää voi monimutkaistaa.
Voit käyttää kuvituskuvaa tai vaikkapa multilink palikoita pohjamateriaalina taulukkoon.
Tehtävä:
Avaa Excel tai Google Sheets
Kirjoita A sarakkeeseen värit ylhäältä alas.
(A1 Väri - valintasi mukaan haluatko, että kirjoitetaan)
A2 Sininen
A3 Keltainen
A4 Vihreä
A5 Punainen
Kirjoita sarakkeeseen B kunkin värin esiintymismäärä kuvassa ( tai käytetyssä materiaalissa esim. multilinkit)
(B1 määrä - valintasi mukaan haluatko, että kirjoitetaan )
B2 Sinisten ruutujen/palikoiden määrä
B3 Keltaisten ruutujen/ palikoiden määrä
B4 Vihreiden ruutujen/ palikoiden määrä
B5 Punaisten ruutujen / palikoiden määrä
Maalaa samaan suorakaiteeseen sekä värit, että määrät.
Google Sheets: Valitse lisää ... ja kaavio (huomaa, että ensimmäisen kaavion muodostamisen jälkeen, kun painaa toisen kerran sanaa kaavio saat kaavion muokkaustyökalun käyttöön ja näin käyttöön tulee vaihtoehtoisia kaaviomalleja)
Excel: lisää... ja suositellut kaaviot ( saat useamman vaihtoehdon, josta voit valita sopivimman)
Kannattaa näyttää eri kaavioita, jotta oppilaat oppivat hyödyntämään niitä tarkoituksenmukaisesti. Yksi kaaviomalli näyttää helposti mikä on tyyppiarvo toinen taas voi kertoa kuinka monta prosenttia on tiettyä väriä.
Voit halutessasi opettaa myös keskiarvon laskemisen taulukko-ohjelmalla. Tämän voi tehdä seuraavalla kerralla. Varmistathan kuitenkin, että oppilaat ymmärtävät periaatteen ensin.
Kaava kummassakin taulukko-ohjelmassa menee niin, että ensin aktivoidaan napauttamalla yksi ruutu aktiiviseksi eli se mihin halutaan saada keskiarvo. Kaava =KESKIARVO(A2:A5) (paina sulkumerkin kirjaamisen jälkeen enter niin keskiarvo muodostuu)
Opettajan kommentit
Toimii kolmosille. Kaavioiden tekemistä voidaan keväällä hyödyntää muiden aineiden tutkimustehtävissä. Kaavojen tekemistä voi opettaa myöhemmilläkin vuosiluokilla. Kaikki osasivat ohjeen mukaan tehdä homman.
Oppilaiden kommentit
Kiva homma. Oli kivaa laskea taulukoita. Opin käyttämään Google Sheetsiä. Haluun tehdä kotonakin.