T6
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T6: Ohjata oppilasta tunnistamaan syy-seuraussuhteita
S1: Harjoitellaan tunnistamaan oman kehon ja mielen viestejä ja tiedostamaan omia ajatuksia, tarpeita, asenteita ja arvoja. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja itsehoitotaitoihin. Lisäksi harjoitellaan tunteisen tunnistamista, ilmaisua ja säätelyä.
S2: Harjoitellaan toimimista erilaisissa yhteisöissä sekä pohditaan erilaisten vuorovaikutustilanteiden ja yhteisöjen merkitystä hyvinvoinnille.
S3: Keskeisiä näkökulmia luonnon moninaisuuden arvostaminen.
S5: Tutustutaan ravintoketjuihin, ravinnon tuotantoon ja ruoan reitteihin sekä metsien hyötykäyttöön.
S6: Pohditaan oman toiminnan vaikutuksia itselle ja toisiin ihmisiin, eläinten hyvinvointiin ja luontoon
Espoon näkökulma:
Harjoitellaan tulosten ja tutkimusten esittämistä eri tavoin, ihmisen käytöksen vaikutukset luonnolle, terveystekijöiden huomioiminen arkielämässä, ravintoketju, ruuan reitit, metsät ja metsäteollisuus (paperin kiertokulku metsästä käyttöpaperiksi, kierrätyksen merkitys) (4. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 4 ja 6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
arvioi tulostamisen tarpeellisuutta ja osaa tulostamisen asetusten perustoiminnot
osaa käyttää opetuksen ulkopuolisia paikallisesti käytössä olevia digitaalisia palveluja, joissa on oppilaan koulunkäynnin kannalta merkityksellistä tietoa.
seuraa oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
Tulostamisen tarpeellisuus
Tehtävä: Tulostamisen tarpeellisuus
Pohdi, miten tulostaminen vaikuttaa ympäristöön. Mitä kaikkea siihen tarvitaan, että voidaan tulostaa paperi? Miten nämä asiat on tuotettu?
Arvioi, onko tulostaminen tarpeellista tässä tilanteessa. Voisitko käyttää sähköpostia tai pilvipalvelua sen sijaan?
Jos päätät tulostaa, arvioi, mitkä ovat sopivat asetukset tulostimelle. Miten voit säästää mustetta ja paperia?