T6

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T6: Ohjata oppilasta tunnistamaan syy-seuraussuhteita, tekemään johtopäätöksiä tuloksistaan sekä esittämään tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin 

S1: Harjoitellaan tunnistamaan oman kehon ja mielen viestejä ja tiedostamaan omia ajatuksia, tarpeita, asenteita ja arvoja. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja itsehoitotaitoihin. Lisäksi harjoitellaan tunteisen tunnistamista, ilmaisua ja säätelyä.

S2: Harjoitellaan toimimista erilaisissa yhteisöissä sekä pohditaan erilaisten vuorovaikutustilanteiden ja yhteisöjen merkitystä hyvinvoinnille.

S3: Keskeisiä näkökulmia luonnon moninaisuuden arvostaminen.

S5: Tutustutaan ravintoketjuihin, ravinnon tuotantoon ja ruoan reitteihin sekä metsien hyötykäyttöön.  

S6: Pohditaan oman toiminnan vaikutuksia itselle ja toisiin ihmisiin, eläinten hyvinvointiin ja luontoon

Espoon näkökulma:

Tavoitteena vuosiluokilla 4 ja 6/ Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Ravintoketju-peli.pptx

Tehdään opetuspeli ravintoketjusta

Opettajan kommentit:

Oppilaita innostava tapa tutustua ravintoketjuun ja samalla oppilaat oppivat ohjelmoimaan graafisessa ohjelmointiympäristössä. 

Oppilaiden kommentit:

Kiva, kun sai tehdä peliä eikä luettu vain kirjasta. 

Sain hyvin tehtyä pelin mutta itse muokkaaminen oli välillä vaikeaa. 

Muita tietoja: