T6
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T6: Ohjata oppilasta tunnistamaan syy-seuraussuhteita, tekemään johtopäätöksiä tuloksistaan sekä esittämään tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin
S1: Harjoitellaan tunnistamaan oman kehon ja mielen viestejä ja tiedostamaan omia ajatuksia, tarpeita, asenteita ja arvoja. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja itsehoitotaitoihin. Lisäksi harjoitellaan tunteisen tunnistamista, ilmaisua ja säätelyä.
S2: Harjoitellaan toimimista erilaisissa yhteisöissä sekä pohditaan erilaisten vuorovaikutustilanteiden ja yhteisöjen merkitystä hyvinvoinnille.
S3: Keskeisiä näkökulmia luonnon moninaisuuden arvostaminen.
S5: Tutustutaan ravintoketjuihin, ravinnon tuotantoon ja ruoan reitteihin sekä metsien hyötykäyttöön.
S6: Pohditaan oman toiminnan vaikutuksia itselle ja toisiin ihmisiin, eläinten hyvinvointiin ja luontoon
Espoon näkökulma:
Harjoitellaan tulosten ja tutkimusten esittämistä eri tavoin
Ihmisen käytöksen vaikutukset luonnolle
Terveystekijöiden huomioiminen arkielämässä,
Ravintoketju
Ruuan reitit
Metsät ja metsäteollisuus (paperin kiertokulku metsästä käyttöpaperiksi, kierrätyksen merkitys)
Tavoitteena vuosiluokilla 4 ja 6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
arvioi tulostamisen tarpeellisuutta ja osaa tulostamisen asetusten perustoiminnot
osaa käyttää opetuksen ulkopuolisia paikallisesti käytössä olevia digitaalisia palveluja, joissa on oppilaan koulunkäynnin kannalta merkityksellistä tietoa.
seuraa oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.

Tehdään opetuspeli ravintoketjusta
Tehtävässä oppilaat tutustuvat pelin tekemisen kautta ja toiminnallisesti ravintoketjuun.
Ennen pelin tekemistä voidaan yhdessä käydä läpi mitä tarkoittaa ravintoketju.
Esityksestä löytyy valmiit mallit pelin tekemiseen eli kaikki varmasti onnistuvat.
Nopeat ja taitavammat voivat tämän muokata peliä itse sekä tehdä omia hahmoja peliin.
Opettajan kommentit:
Oppilaita innostava tapa tutustua ravintoketjuun ja samalla oppilaat oppivat ohjelmoimaan graafisessa ohjelmointiympäristössä.
Oppilaiden kommentit:
Kiva, kun sai tehdä peliä eikä luettu vain kirjasta.
Sain hyvin tehtyä pelin mutta itse muokkaaminen oli välillä vaikeaa.