T6
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T6: Opastaa oppilasta kehittämään monimuotoisten tekstien erittelyn, arvioinnin ja tulkitsemisen taitoja ja laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan sekä edistämään ajattelutaitojaan
S2: Harjoitellaan selittämään, vertailemaan ja pohtimaan sanojen, niiden synonyymien, kielikuvien, sanontojen ja käsitteiden merkityksiä ja niiden hierarkioita. Opitaan tunnistamaan kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaaottavien tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä. Pohditaan, millaisia merkityksiä eri sijamuodot sisältävät ja opitaan verbien taipuminen persoona- ja aikamuodoissa. Tarkkaillaan ja arvioidaan omaa lukutaitoa.
Espoon näkökulma:
Edistetään monilukutaitoa rikkaassa tekstiympäristössä ja annetaan mahdollisuuksia erilaisista teksteistä nauttimiseen. Sijamuotojen merkitysten tunnistaminen ja käyttö.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa tuottaa tekstiä digitaalisissa palveluissa. Hän osaa tuottaa tekstiä eri käyttötarkoituksiin (monimuotoiset tekstit).
osaa työstää sisältöä digitaalisessa ympäristössä yhdessä toisten kanssa.
osaa kommentoida ja antaa palautetta.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
tunnistaa teknologiaan liittyviä eettisiä ja moraalisia kysymyksiä.
osoittaa kiinnostusta vastuullisuuteen digitaalisissa ympäristöissä.
osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee henkilötietojen turvallista käyttöä verkossa.
osaa muokata yksityisyysasetuksia päivittäin käytössä olevissa digitaalisissa palveluissa.
tiedostaa tapoja, joilla digitaaliset palvelut keräävät tietoa. Hän ymmärtää, että voi itse vaikuttaa hänestä kerättävään tietoon.
tunnistaa mahdolliset riskitilanteet digitaalisissa palveluissa ja kertoo niistä.
muodostaa itsenäisesti vahvan salasanan. Hän ymmärtää, että samaa salasanaa ei tule käyttää useissa eri palveluissa.
harjoittelee salasanojen ja muiden tunnistautumistapojen hallintaa.
tietää, miten toimia, jos kohtaa verkkohuijausyrityksen.
osaa tarkistaa käyttämiensä palvelujen ikärajat.
ehdottaa oman sisällön tuottamista digitaalisissa ympäristöissä.
osaa hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa ja osaamisensa näkyväksi tekemiseen. Hän osaa valita tarkoituksenmukaisen palvelun työskentelylleen.
osallistuu luovan tuottamisen verkkoyhteisöihin. Hän pyrkii aktiivisesti parantamaan yhteistä luovaa digitaalista prosessia.
osaa hyödyntää digitaalisten palvelujen vuorovaikutteisia ominaisuuksia.
käyttää yhteisöllisiä digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osallistuu työskentelyyn, keskusteluun ja vaikuttamiseen koulun digitaalisessa palvelussa.
ymmärtää mahdollisuuksiaan vaikuttaa digitaalisissa palveluissa. Hän osaa nostaa esiin itselleen merkityksellisiä kysymyksiä ja aiheita digitaalisissa palveluissa.
osaa olla vuorovaikutuksessa erilaisten ryhmien kanssa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee toisten auttamista ongelmatilanteissa.
Sijamuoto Kahoot
Ennen sijamuotojen Kahootin tekoa voidaan katsoa seuraavat videot ja kerrata sijamuotoja laulamalla yhdessä.
Tehtävän rakenne
Suunnittelu pienryhmässä ja koko luokan yhteinen peli.
Kesto yhdestä kaksoistunnista pidempiaikaiseksi projektiksi.
Yleiset ohjeet
Oppilaat kirjautuvat Kahootiin (Kahoot.com tai sovellus) @eduespoo.fi tunnuksilla.
Oppilaat suunnittelevat itse sijamuodoista Kahootin.
Kysymykset voivat olla esim:
''Mikä sijaimuoto on sana AUTOSSA'' Vastausvaihtoehdot: inessiivi, elatiivi, adessiivi, ablatiivi
Translatiivi
Vastausvaihtoehdot: minun, linnuksi, autoa ja pyörä
Opettajan kommentit
Helppo toteuttaa. Oppilaat oppivat nopeasti Kahootin käytön itsenäisesti.
Oppilaiden kommentit
Millon pelataan taas Kahoot?