T10
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T10: Ohjata oppilasta työskentelemään vaativuudeltaan monentasoisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien parissa käyttäen erilaisia ymmärtämisstrategioita.
S3: Opetellaan kuulemaan ja lukemaan englantia monenlaisista aiheista. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden ja sanoitusten yhteydessä. Opetellaan löytämään englanninkielistä aineistoa esimerkiksi ympäristöstä, verkosta ja kirjastosta.
Espoon näkökulma:
Hyödynnetään kirjastojen englanninkielistä materiaalia.
Rohkaistaan käyttämään englanninkielistä materiaalia tiedonhallintatehtävissä, esimerkiksi monialaisissa oppimiskokonai-suuksissa.
Rohkaistaan tutustumaan englanninkieliseen lasten- ja nuortenkirjallisuuteen (menetelmiä: lukupiiri, parilukeminen).
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
arvioi tulostamisen tarpeellisuutta ja osaa tulostamisen asetusten perustoiminnot
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten palvelujen välillä.
osaa käyttää digitaalisia palveluja tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
hallitsee CC (Creative Commons) -lisenssijärjestelmän tai vastaavan perusperiaatteet ja noudattaa niitä.
tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.
tunnistaa erilaisia tekstilajeja monimediaisessa ympäristössä.
ymmärtää ergonomian merkityksen hyvinvoinnille päivittäisessä työskentelyssä.
osaa etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
käyttää hakukonetta monipuolisesti. Hän osaa tehdä tarkennettuja hakuja.
harjoittelee etsimään ja hyödyntämään eri lähteistä löytämäänsä tietoa.
osaa arvioida tiedon luotettavuutta. Hän harjoittelee perustelemaan arviotaan.
osaa ohjatusti hyödyntää erikielisiä lähteitä.
osaa ohjatusti järjestää, luokitella ja esittää tietoa.
osaa jäsennellä tietoa käsitekartalle.
osaa esittää tietoa yksinkertaisissa taulukoissa.
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
käyttää digitaalisia ympäristöjä tutkimisen välineenä. Hän osaa valita sopivan välineen tutkivaan työskentelyyn.
Luetaan yhdessä kirja Captain Underpants ja harjoitellaan samalla adjektiiveja
Tässä kokonaisuudessa luetaan yhdessä ensimmäinen osa Captain Underpants -kirjasarjasta. Kokonaisuudessa harjoitellaan tavoitteita T3, T6, T10 ja T11. Kokonaisuudessa harjoitellaan myös adjektiiveja ja henkilöhahmojen kuvailemista.
Forms-tehtävä: Go for it 5 kpl 3B ja video Loch Nessin hirviöstä
Tehtävässä harjoitellaan opetussuunnitelman tavoitteita T3 (Espoon tarkennus: tutustutaan englanninkielisiin maihin ja kulttuureihin) sekä T10 (kuullun ja luetun ymmärtämisen taidot).
Harjoiteltavina digitaitoina
Oppilas osaa:
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
osaa käyttää digitaalisia palveluja tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.