T15 

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon  OPS:

T15: Tukea oppilasta kielellisen ja kulttuurisen identiteetin rakentamisessa ja ohjata arvostamaan eri kulttuureja ja kieliä sekä luoda oppilaalle mahdollisuuksia media- ja kulttuuritarjontaan tutustumiseen sekä oman kulttuurin tuottamiseen

S4: Tutustutaan oppilaille läheisiin kansanperinteen lajeihin ja niiden jatkajiin nykykulttuurissa. Hyödynnetään lapsille ja nuorille suunnattua media- ja kulttuuritarjontaa, esimerkiksi kirjastoa, elokuvia, teatteria ja museoita. Suunnitellaan ja toteutetaan omia esityksiä.

Espoon näkökulma:

KULPS-kulttuuripolku. Kansanperinteen lajeja mm. lorut, runot, kansansadut sekä niiden vaikutukset nykykulttuurissa (esim. vitsit, muuntosadut). (3. lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvaus:

Oppilas

Mustavalkokuva Pekka ja Pätkä -elokuvasta.

By Unknown author - https://elonet.finna.fi/Search/Results?filter%5B%5D=author2_id_str_mv%3A%22kavi.elonet_henkilo_226567%22&imgid=8, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=110658047

Huumoria mediaesityksessä, tutustutaan draaman kaareen

Aika: vähintään 45 min tai 2x45 min

Tarvikkeet:

Huom. Ryhmien muodostamisessa kannattaa olla huolellinen, jotta saat toimivat ryhmät muodostettua. Varaa aikaa riittävästi - osa oppilaista kokee välitunnilla tekemisen harmittavana.

1) Elokuvan tarinassa, kuten kirjoissakin, yleinen kerronnan rakenne on alku-keskikohta-loppu

Lisää tietoa ja ideoita :

2) Katsokaa Kavi/ elokuvapolku/ draaman kaari          - johdanto, kaksi lyhyttä esittelyä Pekka ja Pätkä lumimiehen jäljillä -elokuvasta.

3) Käsikirjoittakaa ja suunnitelkaa kolmen hengen ryhmissä lyhyt humoristinen tarina tai jekku. 

4) Kuvatkaa tarina ryhmissä

Huom. Ei  saa olla ilkeä, eikä mikään saa mennä rikki.

4) Katsotaan yhdessä kaikki tarinat ja keskustellaan niistä.

Opettajan kommentit

Pidin erityisesti siitä, että kaikki saivat rakentaa tarinaa. Ohjeet oli selkeät. Todella hyviä lyhytelokuvia, joissa oli viitteitä  esimerkkipätkistä (Pekka ja Pätkä). Tarinoista löytyi harjoitellut asiat alku, keskiosa ja loppu. Näyttelijöiden elekieli oli hauskaa. 

Oppilaiden kommentit

Ensin oli vähän vaikeaa keksiä tarinaa mutta sitten molemmat heitettiin ideoita. Siitähän me saatiin synnytettyä kunnon elokuvapätkä. Alku meni vähän pieleen mutta loppu oli hyvä. Alkuidea oli Pekasta ja Pätkästä mutta se ei ollu samanlainen se oli omanlainen.

Muita tietoja

Elokuvakasvatusta koulun arkeen

Koulujen elokuvakasvatus on keskeinen lähtökohta KAVIn Elokuvapolulla. Elokuvan vakiintuneet kerrontatekniikat yhdistävät koko elävän kuvan kirjoa. Elokuvapolun havainnollistavien näytteiden avulla käydään läpi elokuvailmaisun perusteita ja tutustutaan audiovisuaalisen kerronnan mahdollisuuksiin. Elokuvapolkuja on kolme: Esipolku on suunnattu varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen, ja se soveltuu osin myös alkuopetukseen. Alapolku on suunnattu alakouluille ja elokuvakerrontaan tutustuville; Yläpolku yläkouluille ja toisen asteen oppilaitoksille. Polkuja voi käyttää myös rinnakkain.

https://elokuvapolku.kavi.fi