TI+T5

Ohjelmointiosaaminen  

ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt

Espoon OPS:

T1: Tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä

S1 Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.

Espoon näkökulma:

Alkuopetuksen aikana korostetaan yhteisen toiminnan, leikin ja pelillisyyden merkitystä oppimisessa. Opetuksessa pyritään siihen, että opetettava sisältö opitaan kokemukseen perustuvilla harjoitteilla ennen oppikirjatyöskentelyyn siirtymistä. (1lk) 


T5: Ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja.

S1: On sama kuin T1 edellä.

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Tällä sivulla on kolme tehtävää - katsothan kaikki!

Aihe: vaiheittaiset toimintaohjeet, yksinkertaiset komennot ja toistorakenne

Tehtävä 1

Ohjelmointia Beeboteilla


Kesto 20–30 min

Parityöskentely

Tarvitaan Beebotit, alustat tai itse teipattu ruudukko, nuolikortit.

Vinkki: Muista tyhjentää Beebotin muisti ennen uutta ohjelmointia. 

Tehtävästä tulee haasteellisempi, kun joissain ruuduissa on este joka pitää kiertää.  

Ohjelmointikortit.pdf

Kuvan oikeasta yläkulmasta voi tulostaa nuolet

Opettajan kommentti

Oppilaat työskentelivät innokkaasti tehtävän parissa. He ymmärsivät ohjelmoinnin logiikan kokeilun kautta helposti. Tehtävää oli helppo varioida oppilaan taitotason mukaisesti. Oppikirjan vastaavat tehtävät oli tämän jälkeen todella helppo suorittaa. 

Tehtävä 2

Kuvassa lattiaan teipattu 5x5 ruudukko, johon on merkitty lähtöpisteet ja osassa ruutuja on muutama lelu, johon on tarkoitus päätyä.
Ohjelmointikortit.pdf

Kuvan oikeasta yläkulmasta voi tulostaa nuolet

Ohjelmointia ruudukossa

Kesto: 20-30 min

Pari- tai ryhmätyöskentely

Tarvitaan lattiaan teipattu 5x5 ruudukko, nuolikortit, aloituspaikkakortit ja kuvakortteja. 

Liitteenä nuolikortit. 

Vinkki: Tehtävän voi suorittaa ulkona. Ruudukon voi piirtää maahan. Kuvakorttien tilalla voidaan käyttää luonnonmateriaaleja, esim. käpyjä, keppejä, kiviä ja lehtiä. 

Tehtävästä muodostuu haasteellisempi, jos joidenkin ruutujen käyttö on estetty eli ne pitää kiertää. 

Opettajan kommentti

Yhdessä mallintamisen jälkeen tehtävä oli helppo toteuttaa. Tehtävän suorittaminen kehitti oppilaan suunta- ja sijaintikäsitteiden hallintaa sekä suuntien hahmottamista. Itse kulkemalla ruudukossa, oppilas huomasi, että kulkusuunnalla on väliä. 

Tehtävä 3

Kuvassa on kaksi lelua, jotka näyttävät ihmisroboteilta. Toinen ohjaa toista koskemalla olkapäähän.

Ohjelmoisitko kaveria?

Kesto: 20 minuuttia

Parityöskentely

Ohjelmointi ilman laitetta


Vinkki: Ohjeita on hyvä antaa ensin suullisesti. Kun tämä sujuu, niin ohjelmoija voi käyttää kosketuskäskyjä, äänimerkkejä, nuolia tai muita symboleja. Muita tapoja toteuttaa ohjeita voidaan keksiä yhdessä luokan kanssa. 

Katso lisää Polkuja ohjelmointiosaamiseen 1– 6 s. 9. www.mediataitokoulu.fi/ohjelmointi_alakoulu.pdf 

Opettajan kommentit

Tämä oli kiva leikki, joka oli helppo toteuttaa. Oppilaat innostuivat tehtävästä.

Oppilaiden kommentit


Muita tietoja