T3
Tämä sivu on työn alla. Tehtävän kirjoitus on kesken
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
Kehittyvän tvt:n mahdollisuuksia käytetään liikunnan opetuksessa tarkoituksenmukaisesti.
T3: Vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
S1: Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä).
Espoon näkökulma:
Motorisia liikkumisen perustaitoja. (1lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa ratkaista laitteiden yleisiä häiriötilanteita.
ymmärtää laitteiden asetuksia ja osaa muuttaa niitä tarkoituksenmukaisesti.
tunnistaa joitakin teknologiaan liittyviä suureita ja mittayksiköitä.
tietää koulun käytössä olevat digitaaliset palvelut ja osaa kirjautua niihin. Hän osaa käyttää digitaalisia palveluja vuosiluokalle riittävällä tavalla.
osaa ohjatusti siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten ympäristöjen välillä.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluita tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa avata ja sulkea sovelluksia sekä liikkua niiden välillä.
osaa ohjatusti antaa oikeuksia digitaalisille palveluille.
ymmärtää, mitä tarkoittaa, kun sovellus pyytää oikeuksia.
osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
harjoittelee liikkumista lisäävien digitaalisten ympäristöjen käyttöä.
harjoittelee työn tauottamista ja taukojumppaa.
on kiinnostunut teknologiasta, joka kannustaa liikkumaan.
osaa tehdä havaintoja erilaisista tiedonlähteistä omassa arjessaan.
osaa tehdä pieniä itseä kiinnostavia tutkimuksia teknologiaa hyödyntäen.
osaa tehdä havaintoja koulussa ja lähiympäristössä yksinkertaisia digitaalisia tutkimusvälineitä käyttäen.
Kamera ja nopat
Peliaika 20-45 minuuttia
Laminoidut kamera ja nopat kortit ( kuvat saa tulostettua vieressä olevan kuvan kautta - vie kursori kuvan oikeaan ylänurkkaan. Muista tulostaa yksipuolisena, leikkaa sopivan kokoiseksi ja tulosta värillisenä. Laminoi kortit. Yksi korttipakka riittää hyvin koko koululle tai luokka-asteelle yhteiskäyttöön)
Laite jolla voi ottaa kuvia
Pelialueeksi sopii koulun sisätilat, piha tai vaikka metsä
Keskustelkaa laitteiden turvallisesta käyttämisestä, silloinkun liikutaan vaihtelevissä maastoissa.
Ryhmätyö
Vihjekortteja on kolmenlaisia:
Kuvaa tietyn värinen asia (kuvassa kamera ja värineliö; esim kuvaa yksi ruskea asia)
Kuvaa viisi punaista asiaa samaan kuvaan (Kuvassa nopan silmäluku 5 ja punainen neliä; esim. viisi punaista lehteä samaan kuvaan)
Kuvaa kaksi samanlaista asiaa (Kuvassa kamera ja nopan silmäluku 2; esim. kaksi kiveä samassa kuvassa, ei enempää)
Pelin kulku
Valitaan peliympäristö (sisätilat - toimii koulun tiloihin tutustumisessa, koulun piha tai metsä tai muu sopiva paikka esimerkiksi museo, jossa saa kuvata)
oppilaat neuvottelevat ryhmässään kuka kantaa kuvauslaitetta, kuka vihjekorttia sekä kuka ottaa kuvan. Tehtäviä vaihdellaan.
Opettajalla on kortit kädessä. Ryhmät noin 3 henkeä hakevat yhden kortin opettajalta ja lähtevät etsimään kuvattavaa kohdetta vihjeen mukaan. Kuvattuaan kohteen ryhmä tulee näyttämään kuvan opettajlle ja kuvaa verrataan vihjekorttiin. Jos tehtävä on tehty oikein ryhmä antaa kortin opettajalle ja ottaa uuden vihjekortin.
Opettajan kommentti
Sopii ensimmäisiksi tehtäviksi laitteilla ja ympäristö tulee samalla tutuksi. Metsässä on luontevasti esteitä ja etsiessä tulee liikuttua monenlaisilla alustoilla. Kehittää myös tunne- ja vuorovaikutustaitoja, neuvottelutaitoja ja vuoron odottamista sekä muita ryhmätyötaitoja. Kannattaa valita niitä värejä, joita ympäristöstä löytyy. Onnistumisia joka ryhmällä!
Oppilaiden kommentti
Kiva tehtävä. Oli kiva kuvata itse. Kiva ettiä kuvattaia kohteita kavereiden kanssa.