T5
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
T5: Ohjata oppilasta harjoittelemaan erilaisia, erityisesti suullisia viestintätilanteita
S3: Vuorovaikutusta harjoitellaan suullisesti ja kirjallisesti monenlaisissa, rutiininomaisissa oppilaan elinpiiriin liittyvissä tilanteissa kuten tervehtiminen, kuulumiset, omasta tai jonkun toisen elämästä kertominen ja erilaiset lyhyet asiointitilanteet. Erilaisia vuorovaikutustilanteita harjoitellaan toiminnallisesti esimerkiksi laulujen, leikkien, draaman ja pelillistämisen avulla. Sisältöjä valittaessa näkökulmana on myös oppilaita kiinnostavat ja oppilaille merkitykselliset aihepiirit.
Espoon näkökulma:
Hyödynnetään sosiaalista mediaa ja tieto- ja viestintäteknologiaa, esim. yhteistyössä toisten koulujen kanssa kotimaassa ja ulkomailla. Huomioidaan yhteistyö espoolaisten ruotsinkielisten yhdistysten, yrityksien ja koulujen kanssa. Osallistutaan mahdollisuuksien mukaan kansainvälisiin projekteihin, esim. Nord Plus Junior. Rohkaistaan puhumaan ruotsia aina, kun mahdollista, esim. ruotsinkielisten kavereiden kanssa ja harrastuksissa. (6. lk)
Tavoitteena vuosiluokalla 6/ Päivitetty OPS 2024
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti
Creative Commons -lisenssillä
Vaatesanastoa toiminnallisesti
Vaatesanastoa toiminnallisesti
Aika: 30-45min
Parityö
Väline: iPad
1. Käydään läpi vaatesanastoa.
2. Tehtävän tavoite: oppilaiden tulee etsiä koulun tiloista mahdollisimman monta vaatekappaletta, kuvata ja nimetä ne. Vaatteet / asusteet tulee videoida ja samalla sanoa vaatesana ruotsiksi. Jos kuvataan toisen henkilön päällä olevia vaatteita, tulee siihen olla kuvattavalta lupa eikä hänen kasvojaan saa näkyä.
3. Oppilasparit kuvaavat lyhyitä klippejä iPadin kameran videotoiminnolla.
4. Katsotaan klipit yhdessä. Lasketaan, kuinka monta vaatesanaa kuului esityksessä.
5. Opettaja poistaa klipit iPadeilta tunnin päätteeksi