T4
Ohjelmointiosaaminen
ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt
Espoon OPS:
T4: Opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
S2: Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.
S3: Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.
S4: Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Espoon näkökulma:
Harjoitellaan työtapoina käsin ompelu (sopivan mittaisen langan leikkaaminen, solmu langan päähän, langan pujottaminen neulansilmään, tarkoituksenmukaisia pistoja liittämiseen, saumaamiseen, reunan huolitteluun ja koristeluun, langan päättely), napin ompelu, erilaisten materiaalien leikkaaminen saksilla, neulaaminen, koukulla virkkaaminen ja kuteen pujottaminen loimeen, suorakulman käyttö, sahaus, naulaus, vuoleminen, liimaaminen, hiominen, poraaminen ja viilaaminen. (2. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa ohjata jotakin ohjelmoitavaa laitetta tai yksittäistä hahmoa jossakin sovelluksessa tai verkkotehtävässä.
osaa tunnistaa ja nimetä omasta kokemusmaailmastaan löytyviä tietokoneohjattuja laitteita ja palveluita sekä tutustuu robotiikkaan. Oppilas osaa kuvailla laitteiden käyttötarkoituksia ja toimintaperiaatteita.
Vohvelikangastyö koodaamalla
Materiaali: ruutupaperi koodilla tai valmiiksi piirrettynä kuvan muotoon, kynä, vohvelikangas, kanavaneula, puuvillalankaa, sakset
Aika: noin 4 x 45 min
Yksilötyöskentely
Oppilaalla on vohvelikangas, puuvillalankaa ja kanavaneula sekä kaavakuvapiirros. Oppilas ompelee esimerkiksi joululiinan valmista kaaviota seuraten (kuvassa mallina joulukuusi). Tehtävässä yhdistetty käden taidot ja koodin seuraaminen.