T10
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen |toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS
T10: Ohjata oppilasta selittämään, miksi historiallista tietoa voidaan tulkita ja käyttää eri tavoin eri tilanteissa ja arvioimaan kriittisesti tulkintojen luotettavuutta
S4: Perehdytään maailmansotiin, kylmään sotaan ja sodista selviytymiseen erityisesti tavallisten ihmisten ja ihmisoikeuskysymysten näkökulmasta. Paneudutaan ihmisoikeusrikoksiin kuten holokaustiin ja muihin kansanvainoihin sekä ihmisoikeuksien edistämiseen.
S5: Tarkastellaan arkielämän historiaa ja tämän päivän juuria. Kehityksen yksilölle tuomien saavutusten ohella perehdytään elinkeinorakenteen muutokseen ja palveluammattien yleistymiseen sekä kaupungistumiseen.
S6: Syvennytään kehittyneiden ja kehittyvien maiden yhteiseen historiaan sekä uudenlaisten poliittisten jännitteiden syntyyn ja ratkaisuihin maailmassa.
Espoon näkökulma:
Hyödynnetään KULPS kulttuuripolkutarjontaa sekä espoolaisten museoiden näyttelyitä: KAMU - Kaupungin museo
Koulun lähiympäristön käyttö historian opetuksessa: esim. Espoon lähiöiden synty ja kasvu
Käytetään hyödyksi Espoon kotikaupunkipolkuja
Luodaan pohjaa yhteiskuntaopin opetukselle: Suomen poliittinen järjestelmä, Euroopan unioni, hyvinvointivaltio
Tavoitteena vuosiluokilla 7 ja 8
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
osaa etsiä tietoa eri medialähteistä ja tarkastella tiedonhankintatapojaan kriittisesti.
arvottaa erilaisia mediasisältöjä tietolähteinä ja pohtii perustellen niiden käyttökelpoisuutta ja luotettavuutta.
osaa arvioida mediasisällön välittämän tiedon luotettavuutta tarkistamalla esimerkiksi tekijän ja julkaisuyhteyden, käyttämällä käänteistä kuvahakua sekä vertailemalla tietoa muihin lähteisiin ja perustietoihinsa.
hyödyntää sisällön luotettavuutta arvioidessaan ymmärrystään erilaisista tekstilajeista ja kiinnittää huomiota sisällön tyylillisiin piirteisiin ja ilmaisutapoihin.
perustelee mielipiteensä ja esittää sen rakentavasti. Oppilas osaa ottaa rakentavasti kantaa toisten esittämiin, myös eriäviin, näkemyksiin. Oppilas harjoittelee argumentointia.
osaa arvioida omaa ja toisten argumentointia.