T1: Kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja käyttämään monipuolisesti kuvallisen tuottamisen menetelmiä
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Opetuksen sisältöjä valitaan myös oppilaiden omia kuvakulttuureja uudistavista ilmiöistä. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä omaan elinympäristöön sekä yhteiskuntaan vaikuttamisen kannalta.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.
Taidehistoria - nykytaide ja ajankohtaiset visuaalisen kulttuurin ilmiöt
Idean, ajatuksen tai havainnon muuttaminen näkyväksi
Arkkitehtuurin ja kaupunkikuvan näkyvät kerrostumat
Arkipäivän visuaalinen kulttuuri oman identiteetin osana
Elokuva
Mediakuva
Taidemuseovierailu, KULPS-kulttuuripolku, esim. EMMA
Tavoitteena vuosiluokalla 7
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
osaa pohtia erilaisten mediasisältöjen ja ajankohtaisten mediakulttuurin ilmiöiden vaikutuksia yksilöiden ja ryhmien ajatteluun ja toimintaan. Oppilas osaa antaa jonkin esimerkin.
jäsentää omaa median kuluttamistaan osana mediakulttuuria ja sen ilmiöitä.