T1
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen | toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS
T1: Kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen. ( LI 9L T1 S3 s. 868)
S1 Fyysinen toimintakyky
Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Liikunnan opetukseen valitaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja ja niiden soveltamista monipuolisesti kehittäviä turvallisia tehtäviä (kuten liikuntaleikit ja pallopelit). Tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja vahvistetaan liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja liikuntalajien avulla monipuolisesti eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta.
Monipuoliset tehtävät, leikit, harjoitteet ja pelit mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä kehollisen ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia. Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joilla opetellaan harjoittelemaan voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään omaa fyysistä toimintakykyään. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 8. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.
Paikallinen tarkennus:
Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa.
Espoon näkökulma:
KULPS-liikuntapolun mahdollistamat lajikokeilut, oppilaan liikunnallisten vahvuuksien tunnistaminen, yhteistyö eri tahojen (esimerkiksi seurat, liikunta-alan yritykset) kanssa mahdollisuuksien mukaan
Oppilaita kannustetaan kokonaisvaltaiseen liikunnalliseen ja fyysiseen aktiivisuuteen sekä ymmärtämään toiminnallisen arjen merkitys hyvinvoinnille
Korostetaan fyysisesti aktiivisen koulupäivän merkitystä
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
jäsentää omaa median kuluttamistaan osana mediakulttuuria ja sen ilmiöitä.