T3

Digitaalinen osaaminen

käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T3: Innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla. 

S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Espoon näkökulma:

Elämyksellisyys: moniaistiset havainnot, ajatukset, tutkimukset, tunteet ja mielikuvitus, satu, fantasia, riimit ja lorut, leikki tai musiikki ilmaisun lähtökohtana. Rohkaistaan omannäköiseen ilmaisuun. (2. lk)

Tavoitteena vuosiluokalla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuva pöydästä kissan näkökulmasta.

Kuva sähköpöydästä kissan näkökulmasta

Mistä sähkölaitteesta otimme kuvan?

Aika: 1 tunti 15 minuuttia

Laite: Sellainen, jolla voi ottaa kuvia

Parityö

Tämä kokeilu tehtiin luokkahuoneessa 20 oppilaan kanssa. Kuvauskohteita löytyi reilusti kaikille. Halutessasi voit antaa suuremman kuvausalueen.


Kuvauskohteet:

Lopuksi vielä:

Kuvasssa seinäkello.

Kello toimii patterilla. 

Suurennettu kuva näytöstä.

Suurennettu kuva näytöstä.

Vanha puhelin.

Löytyipähän tästä luokasta vielä puhelinkin.

Opettajan kommentit

Ihana katsoa oppilaiden kuvia taideteoksina. Oppilaat olivat luovia ja kekseliäitä. Tehtävä ei ollut liian vaikea tämän ikäisille oppilaille. Mukava käytännönläheinen tehtävä.  

Oppilaan kommentit

Ihan ok tehtävä, kun sai ottaa kuvia. Oli jännää, kun sai kuvata makaamalla lattialla.  Kissan näkökulmasta oli kiva ottaa kuva. Hassun näkökulma keksiminen oli parasta. Sai vuorotellen kuvata.

Muita tietoja