T3
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T3: Innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla.
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.
Espoon näkökulma:
Elämyksellisyys: moniaistiset havainnot, ajatukset, tutkimukset, tunteet ja mielikuvitus, satu, fantasia, riimit ja lorut, leikki tai musiikki ilmaisun lähtökohtana. Rohkaistaan omannäköiseen ilmaisuun. (2. lk)
Tavoitteena vuosiluokalla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
havainnoi ja ymmärtää teknologian vaikutuksia arjessa.
Kuva sähköpöydästä kissan näkökulmasta
Mistä sähkölaitteesta otimme kuvan?
Aika: 1 tunti 15 minuuttia
Laite: Sellainen, jolla voi ottaa kuvia
Parityö
Tämä kokeilu tehtiin luokkahuoneessa 20 oppilaan kanssa. Kuvauskohteita löytyi reilusti kaikille. Halutessasi voit antaa suuremman kuvausalueen.
Varmista, että kaikki osaavat ottaa kuvia käytettävissä olevilla laitteella
Varmista, että kaikki ymmärtävät, mitä kuvakulmilla tarkoitetaan. (Esimerkiksi miten otetaan kuva kissa näkökulmasta.)
Laita laita dokumenttikameran alle tai tietokoneen kautta lista kuvauskohteista ja näkökulmista näkyviin oppilaille.
Selvennä esimerkein listan asioita. Esimerkiksi kaksi samanlaista sähkölaitetta kuvaan (voisi olla vaikka kaksi tietokonetta tai kaksi samanlaista kaiutinta).
Pohtikaa miten laitteen kanssa toimitaan ja miten vuorotellaan kuvien ottamisessa.
Muistuta oppilaiden mieleen, miten saadaan kuva tarkennettua.
Pidä lista kuvattavista asioista esillä kuvaushetken ajan, jotta oppilaat voivat valita kuvauskohteensa listalta.
Kuvauskohteet:
Ota kuva jostakin sähköä käyttävästä laitteesta kissan näkökulmasta.
Kuvaa tietokone linnun näkökulmasta.
Etsi jokin sähkölaite ja kuvaa se hassusta näkökulmasta.
Etsi sellainen sähköä käyttävä laite, jossa on punaista tai vihreää.
Ota sellainen kuva, jossa on kaksi samanlaista sähköä käyttävää laitetta.
Ota sellainen kuva, jossa on kaksi erilaista sähköä käyttävää laitetta samassa kuvassa.
Ottakaa kuva teitä itseänne eniten kiinnostavasta sähköä käyttävästä laitteesta.
Ota kuva luokkahuoneen hyödyllisemmästä sähkölaitteesta.
Ota sellainen kuva, jossa laitteella tehdään jotain hassua (muista oma ja laitteen turvallisuus).
Ota suurennettu kuva jostain sähkölaitteesta.
Ota kuva laitteesta niin, että se on vaikea tunnistaa.
Ota kuva luokkasi turhimmasta laitteesta.
Lopuksi vielä:
Katsokaa kuvat läpi yhdessä koko luokan kanssa tai niin, että kaksi paria esittää toisilleen kuvat
Arvuutelkaa, miten kuva on otettu (kissan näkökulmasta, hassu, hyödyllinen, kaksi samaa).
Keskustelkaa havainnoista ja löydöistä.
Kehut ja taputukset.
Kello toimii patterilla.
Suurennettu kuva näytöstä.
Löytyipähän tästä luokasta vielä puhelinkin.
Opettajan kommentit
Ihana katsoa oppilaiden kuvia taideteoksina. Oppilaat olivat luovia ja kekseliäitä. Tehtävä ei ollut liian vaikea tämän ikäisille oppilaille. Mukava käytännönläheinen tehtävä.
Oppilaan kommentit
Ihan ok tehtävä, kun sai ottaa kuvia. Oli jännää, kun sai kuvata makaamalla lattialla. Kissan näkökulmasta oli kiva ottaa kuva. Hassun näkökulma keksiminen oli parasta. Sai vuorotellen kuvata.