T7
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen |toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T7: Ohjata oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tiedonlähteiden käyttöön ja tiedon luotettavuuden arviointiin
S2: Etsitään tietoa eri lähteistä ja laajennetaan tietämystä luetun avulla. Harjoitellaan arvioimaan tekstien ja lähteiden luotettavuutta.
Tavoitteena vuosiluokilla 4-6/Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa etsiä tietoa erilaisista digitaalisista mediasisällöistä, kuten verkkosivut, digitaaliset lehdet tai radio- ja tv-uutiset. Oppilas osaa käyttää hakusanoja tiedon hankinnassa.
Voit käyttää sana- tai kuvakortteja tiedonhakutehtävän aiheiden rajaamiseen. Samalla oppilaat pääsevät harjoittelemaan neuvottelu- ja perustelutaitoja.
Tässä kuva on lisätty muistiinpanosovellukseen.
Löydetyt tiedot voi kirjata esimerkiksi muistiinpanosovellukseen, word tai vaikka keynote sovellukseen tai johonkin sopivaan muuhun sovellukseen riippuen jatkotyöstyöstä.
Arvotaan parille tiedonetsintätehtävä
Aika vähintään 45 minuuttia
Laite: Sellainen, jolla voi etsiä tietoa ja dokumentoida sitä
Parityö (tai ryhmätyö)
Kuvia erilaisista asioista (esimerkiksi lehdistä leikattuna). Kuvassa voi olla useita asioita, joista pari voi valita yhden tutkittavan asian. Voit myös lisätä jännittävyyttä niin, että jokainen valitsee yhden kuvan satunnaisotoksella ja ryhmässä päätetään mikä kuva kiinnostaa tiedonhaun kannalta. Kuvan lisäksi voit käyttää sanoja.
Varmistetaan, että pari osaa hakea tietoa ja dokumentoida löytämänsä asiat esim. word pohjalle tai muistiinpano sovellukseen.
Mietitään mikä on luotettavaa tietoa ja mikä on muuta. Miten voi varmistaa, että tieto on oikein? Mitä tarkoitetaan hakusanalla?
Arvotaan kuvat (säilytetään jännitys ja kuvan niin ettei voi valitessaan tietää minkä kuvan saa.
Muistutetaan, että tieto kannattaa tarkistaa useammasta lähteestä.
Lähde merkitään myös muistiin!
Etsitään vähintään viisi tietoa asiasta / kuvasta ja kirjataan ne tekstimuotoon.
Esitetään kuva luokalle ja kerrotaan löydökset. Voidaan myös näyttää kaikki kuvat/ sanat ja kertoa miksi päädyttiin tiettyyn aiheeseen. (Opetellaan perustelemaan)
Esimerkki: kuvassa on lammas, siili ja aurinko. Pari voi päättää etsiä tietoa jostain kolmesta hahmosta oman valinnan mukaan. Kuinka kuuma aurinko on? Kuinka kaukana aurinko on? Mitä hyötyä auringon tuottamasta valosta on eläville eliöille? Vai lähtevätkö hakemaan tietoa esimerkiksi siilistä.
Pari esittää omat löydöksensä muulle luokalle ja kertoo myös miksi valitsi tutkimuskohteen.
Kehut ja kiitokset
Opettajan kommentit
Sopii luokka-asteelle tehtäväksi. Kuvat rajasivat aiheita ja samalla antoivat vaihtoehtoja, joista ryhmä sai valita tiedonhakutehtävän. Voisi olla myös paritehtävä kahdella laitteella - toinen hakee tietoa ja toinen kirjaa löydetyt asiat. Toisaalta on myös hyvä harjoitella osottamista. Hyvä tekemisen meininki luokassa.
Oppilaiden kommentit
Aika kiva tehtävä. Kuva rajasivat hyvin aiheen valintaa. Neuvottelu aiheen valinnasta oli vähän vaikeeta - mentiin enemmistö päätöksellä. Piti miettiä kysymyksiä ja varmistaa, että löydetty tieto oli luetettavaa.