T7 

Medialukutaito

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen |toiminta mediaympäristössä 

Espoon OPS:

T7: Ohjata oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tiedonlähteiden käyttöön ja tiedon luotettavuuden arviointiin

S2: Etsitään tietoa eri lähteistä ja laajennetaan tietämystä luetun avulla. Harjoitellaan arvioimaan tekstien ja lähteiden luotettavuutta. 

Tavoitteena vuosiluokilla 4-6/Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Sanakortteja: kissa, presidentti, syksy

Voit käyttää sana- tai kuvakortteja tiedonhakutehtävän aiheiden rajaamiseen. Samalla oppilaat pääsevät harjoittelemaan neuvottelu- ja perustelutaitoja.

Sanakortti: kissa

Tässä kuva on lisätty muistiinpanosovellukseen. 

Löydetyt tiedot voi kirjata esimerkiksi muistiinpanosovellukseen, word tai vaikka keynote sovellukseen tai johonkin sopivaan muuhun sovellukseen riippuen jatkotyöstyöstä.

Arvotaan parille tiedonetsintätehtävä

Aika vähintään 45 minuuttia

Laite: Sellainen, jolla voi etsiä tietoa ja dokumentoida sitä

Parityö (tai ryhmätyö)

Kuvia erilaisista asioista (esimerkiksi lehdistä leikattuna). Kuvassa voi olla useita asioita, joista pari voi valita yhden tutkittavan asian. Voit myös lisätä jännittävyyttä niin, että jokainen valitsee yhden kuvan satunnaisotoksella ja ryhmässä päätetään mikä kuva kiinnostaa tiedonhaun kannalta. Kuvan lisäksi voit käyttää sanoja. 


Opettajan kommentit

Sopii luokka-asteelle tehtäväksi. Kuvat rajasivat aiheita ja samalla antoivat vaihtoehtoja, joista ryhmä sai valita tiedonhakutehtävän. Voisi olla myös paritehtävä kahdella laitteella - toinen hakee tietoa ja toinen kirjaa löydetyt asiat. Toisaalta on myös hyvä harjoitella osottamista. Hyvä tekemisen meininki luokassa.

Oppilaiden kommentit

Aika kiva tehtävä. Kuva rajasivat hyvin aiheen valintaa. Neuvottelu aiheen valinnasta oli vähän vaikeeta - mentiin enemmistö päätöksellä. Piti miettiä kysymyksiä ja varmistaa, että löydetty tieto oli luetettavaa.

Muita tietoja