T5
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T5: Ohjata oppilasta tavoitteelliseen kuvallisten taitojen kehittämiseen yksin ja yhteistyössä muiden kanssa
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.
S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat perehtyvät taiteelle ominaisiin toimintatapoihin, taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.
Espoon näkökulma:
Yhteisten ja omien tavoitteiden asettaminen, Itse- ja vertaisarviointi, kuvallinen portfolio (6.lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 5-6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
ymmärtää laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden monipuolisuutta.
ymmärtää eri oppiaineille ominaisia tapoja käyttää teknologiaa.
ymmärtää käyttämiensä digitaalisten ympäristöjen käyttö- ja toimintalogiikkaa.
tuntee erilaisia tapoja liittää laitteita ja oheislaitteita, myös langattomasti. Hän osaa käyttää liittämiään oheislaitteita.
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten palvelujen välillä.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
osaa etsiä tallennetun tai jaetun sisällön. Käyttöjärjestelmän vaatiessa oppilas ymmärtää kansio- ja tiedostorakenteen.
osaa tallentaa ja jakaa sisältöä pilvipalvelussa. Hän osaa tarvittaessa lähettää tiedostoja.
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa esitysgrafiikan perusteet. Hän osaa laatia esityksen.
Kuvataiteen portfolio
Toteutetaan Google Slides sovelluksella, Google Classroomissa.
Opettaja luo jokaiselle oppilaalle oman kopion Slidesista, Classroomiin, ja ohjeet ensimmäiselle dialle.
Porfolioon on kirjoitettu apukysymykset pohjaksi ja oppilas täydentää oman portfolionsa niiden avulla.
Portfolioon lisätään lopputuloksesta. Kuvat voidaan ottaa suoraan Chromebookin kameralla.
Portfoliossa on osuudet itsearvioinnille ja lopussa vertaisarvioinnille.
Opettajan kommentit
Portfolio on helppo ja hyvä työkalu. Tekee itse -ja vertaisarvioinnin helpoksi ja auttaa opettajaa arvioimaan oppilaiden kokonaisosaamista, kun työt ovat yhdessä paikassa. Helpottaa loppuarvioinneissa eikä haittaa, jos jokin työ on hävinnyt.
Oppilaiden kommentit
Kiva, kun sai ottaa kuvan omasta työstä ja esitellä niitä muille. Mieluummin olisin vain tehnyt kuvistöitä mutta ihan ok.