T15
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T15: Ohjata oppilasta luonnon tutkimiseen, eliöiden ja elinympäristöjen tunnistamiseen ja ekologiseen ajatteluun sekä ohjata oppilasta ihmisen rakenteen, elintoimintojen ja kehityksen ymmärtämiseen
S4: Laaditaan kasvio ohjatusti sekä tutkitaan kokeellisesti kasvien kasvua.
Espoon näkökulma:
Kasvion laatiminen ohjatusti esim. valokuvaten tai kasveja keräten
Maa- ja kallioperä
Perehdytään ihmisen rakenteeseen ja keskeisiin elintoimintoihin
Tutustutaan elämänkulun eri vaiheisiin, murrosiän muutoksiin ja opitaan tiedostamaan kasvun ja kehityksen yksilöllistä vaihtelua
Tavoitteena vuosiluokalla 5/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
arvioi tulostamisen tarpeellisuutta ja osaa tulostamisen asetusten perustoiminnot.
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
osaa kommentoida ja antaa palautetta.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.
hallitsee CC (Creative Commons) -lisenssijärjestelmän tai vastaavan perusperiaatteet ja noudattaa niitä.
ymmärtää teknologian käyttöön liittyvien valintojen vaikutuksia kestävään tulevaisuuteen.
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
ymmärtää eri oppiaineille ominaisia tapoja käyttää teknologiaa.
(Bing image creator)
Digikasvio
Tehtävän rakenne
kesto noin yksi lukuvuosi (elo-, syys- ja toukokuu)
Yksilötyö. Tarvittaessa myös pari tai ryhmätyö.
Yleiset ohjeet
Aloita kasvien kuvaaminen syyslukukauden alussa (esim. puut, marjat) ja jatka keväällä. HUOM! esimerkiksi valkovuokko ja leskenlehti kukkivat vain keväällä.
Voit valita kasvilistasta mitä kasveja kuvaat.
Käytä kasvien tunnistamisessa kasvikirjoja tai nettisivuja, esim. www.luontoportti.com tai Google Lensiä
Älä jätä luontoon jälkiä äläkä häiritse asukkaita tai eläimiä.
Muistuta oppilaita möys, että kuvat tulee olla tallessa koko vuoden ajan. Tästä syystä ne kannattaa heti kuvaamisen jälkeen lisätä suoraan portfolioon tai esimerkiksi Driveen.
Kasvien kuvaaminen
Kuvaa kasvit niiden kukinta-aikaan (jos mahdollista)
Kuvissa tulee olla mukana oppilaan nimikirjaimet tai tunnus.
Kuvaa niin, että kuvassa näkyvät selvästi sekä kukinto että lehdet.
Kuvan tulee olla tarkka ja tarpeeksi läheltä otettu, jotta laji voidaan tunnistaa.
Voit ottaa samasta lajista useamman kuvan eri kuvakulmista.
Tee muistiinpanot, jotta muistat missä ja milloin kuva on otettu.
Digikasvion ohje
Siirrä kuvat tietokoneelle / padille ja tee lajeista esitys esim. Slides (Google), Power Point (Office), Sway (Office), Keynote (Mac).
Varaa kullekin lajille ainakin yksi sivu.
Kerro kasvista lajitiedot sekä kuvauspaikka, kasvupaikka ja päivämäärä (muista kuvaajan käyttämä nimilappu).
Tee esitykselle aloitussivu ja sisällysluettelo.
Valmiit digikasviot palautetaan suoraan Google Classroomiin.
Opettajan kommentit
Hyvät ja selkeät ohjeet, joiden avulla digikasvio oli helppo toteuttaa. Työskentely motivoi selkeästi oppilaita ja töistä tuli hienoja. Työskentely kannattaa aloittaa heti elo/syyskuussa. Ohjeet voisi myös toki jakaa jo edellisenä keväänä.
Oppilaiden kommentit
Kiva projekti! Opin paljon kasveista.
Kiva, kun sai käyttää laitetta opiskelussa.
Oli kiva, kun sai vapaa-ajalla panostaa. Opin paljon kasveista ja samalla myös laitteen käytöstä.
Oli mukavaa, kun sai käydä äidin ja iskän kanssa kuvaamassa.
Muita tietoja
Kuvaamisessa voit hyödyntää koulujen omia iPadejä tai omia laitteita.