T6-T7

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T6: Ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia

S3: kuten alla.


T7: Ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä  tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta

S3: Opetuksessa tarkastellaan ihmisen syntymään ja kuolemaan liittyviä elämänkysymyksiä sekä elämän kunnioittamista. Keskeisiä sisältöjä ovat oppilaan omat teot ja niiden seuraukset, vastuu toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta sekä toisen asemaan eläytyminen, ihmisarvo ja yksilöllisyys. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja merkitykseen. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Sisällöt tukevat oppilaan tunnetaitojen kehittymistä. 

UJ S3: Sisältöjen valinnassa keskeistä on oppilaiden elämänkaareen liittyvät asiat. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten pohdinta ja avataan juutalaista näkökulmaa niihin. Tärkeitä pohdittavia kysymyksiä ovat elämän kunnioittaminen, ihmisarvo ja YK:n Lapsen oikeuksien sopimus sekä toisen asemaan eläytyminen. Opetuksessa tutustutaan juutalaisuuteen perhe-elämässä sekä oman perheen tapakulttuuriin ja hyvän elämän perusteisiin juutalaisuudessa. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään erilaisuutta.

Espoon näkökulma:

Mahdollisia sisältöjä: Tooran etiikka, eettisyyteen kasvaminen (kummassakin tavoitteessa, 1-2lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvakset:

Oppilas

Kuvassa iPad ja sen näytöllä sydän.

Kivat viestit luokassa

Pidetään hyvien viestien salapoliisiviikko. 

Ope avaa tietokoneesta esim. tyhjän Word -dokumentin joka aamu.

Keskustellaan hyvistä teoista, kivoista sanoista, positiivisen ilmapiirin ylläpitämisestä ja nostetaan niitä esiin viikon aluksi. 

Ope voi kirjoittaa oppilaiden kertomia kivoja havaintoja ensin malliksi word -dokumenttiin. 

Jätetään yksi tietokone auki, tai ope avaa sen sovittuna hetkenä, jolloin oppilas tai vaikka pari saa tulla kirjaamaan oman kivan havaintonsa koneelle. 

Koneelle kirjoittaminen motivoi, ja voi toimia innostuksen lähteenä hyvien tekojen, kivojen sanojen tai auttamisten kirjaamisessa. 

Päivän lopuksi dokumentti printataan ja luetaan ääneen. 

Viikon lopuksi katsotaan, kuinka paljon hyviä huomioita vuorovaikutuksesta on kirjattu ylös. 

Huom. laita fonttikoko valmiiksi isoksi, jolloin lapsen on helpompi kirjoittaa.

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Hyvät tavat verkossa

Muita tietoja