T6
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen | toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS
T6: Rohkaista oppilasta harjoittelemaan monenlaisia jokapäiväisiä viestintätilanteita sekä toimimaan niissä aloitteellisesti.
S3: Sisältöjä yhdessä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta kohdekielellä eri yhteisöissä ja maailmassa, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet. Lisäksi otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys ja asema sekä kielialueen elämänmuoto. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä, kuten kertovista, kuvaavista tai vaikuttavista teksteistä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.
Espoon näkökulma:
Harjoitellaan kertomaan itsestä, lähiympäristöstä, omasta arjesta, tunteista ja mielipiteistä sekä selviytymään erilaisista asioimistilanteista (esim. matkustamis- ja ostostilanteet, tien kysyminen)
Viestintätilanteita harjoitellaan esimerkiksi suullisten pari- ja ryhmätöiden avulla, kuten draamaharjoitukset, haastattelut, videoinnit ja asioimistilanteet
Harjoitellaan ja kannustetaan käyttämään erilaisia viestintästrategioita (esimerkiksi puhekumppanin apuun tukeutumista ja nonverbaalia viestintää)
Rohkaistaan käyttämään aktiivisesti omaa kielitaitoa virheistä välittämättä
Tavoitteena vuosiluokilla 7-9
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
osaa arvioida omaa ja toisten argumentointia.