T11
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
Kehittyvän tvt:n mahdollisuuksia käytetään liikunnan opetuksessa tarkoituksenmukaisesti.
T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia.
S3 Iloa ja virkistystä tuottavilla liikuntatehtävillä autetaan myönteisten tunteiden kokemista ja onnistumista, jotka vahvistavat myönteistä minäkäsitystä.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-4
Digitaalisen osaamisen kuvaukset 3-6
osaa käsitellä laitteita, oheislaitteita ja tarvikkeita huolellisesti. Hän osaa toimia, jos laite rikkoutuu tai katoaa.
ymmärtää laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden monipuolisuutta.
ymmärtää eri oppiaineille ominaisia tapoja käyttää teknologiaa.
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
ymmärtää ja osaa muuttaa digitaalisten palvelujen oikeuksia.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
hyödyntää kameraa ja muita helppoja sovelluksia havaintojen tekemisessä ja tallentamisessa.
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa tehdä yksinkertaisen animaation.
ymmärtää, että on hyvien tapojen mukaista pyytää kuvattavalta lupa. Hän ymmärtää, että kuvaa ei voi julkaista ilman lupaa.
tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.
ymmärtää teknologian käyttöön liittyvien valintojen vaikutuksia kestävään tulevaisuuteen.
tunnistaa teknologiaan liittyviä eettisiä ja moraalisia kysymyksiä.
käyttää koulun tarjoamia digitaalisia ympäristöjä ohjeiden mukaisesti.
ymmärtää verkossa olevan tiedon luonnetta. Hän ymmärtää, että kuka tahansa voi tuottaa sisältöä verkkoon.
osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee henkilötietojen turvallista käyttöä verkossa.
osaa muokata yksityisyysasetuksia päivittäin käytössä olevissa digitaalisissa palveluissa.
tiedostaa tapoja, joilla digitaaliset palvelut keräävät tietoa. Hän ymmärtää, että voi itse vaikuttaa hänestä kerättävään tietoon.
käyttää liikkumista lisääviä digitaalisia ympäristöjä.
osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
osaa toteuttaa omia ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa digitaalisissa ympäristöissä.
kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
osaa digitoida fyysisiä luovan työskentelyn tuotoksia.
ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.
harjoittelee toisten auttamista ongelmatilanteissa.
Creative Commons -lisenssillä
Suunnistusta ilman rastien vientiä
Aika: 60min
Väline: iPad, kartta
Pari- tai ryhmätyö
1. Opettaja merkitsee karttaan haluamansa määrän rasteja.
2. Oppilaiden tulee tehdä jokaisella rastilla jokin kuntoiluliike (esim. X-hyppy, punnerrus, polvennostojuoksu tms.). Opettaja ohjeistaa, kuinka monta kertaa liikettä tulee tehdä ja tuleeko jokaisella rastilla olla erilainen liike.
3. Rastilla otetaan video tai kuva liikkeen tekemisestä. Kuvaaja vaihtuu rastilta toiselle.
4. Opettaja tarkastaa kuvat tai videot.