T1
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan ilmaisuvarantoaan ja taitoaan ilmaista mielipiteensä ja toimia rakentavasti koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa.
S1 Tutkitaan ja käytetään kieltä osana toimintaa (tilannesidonnaiset fraasit ja ilmaukset, ajan ilmaiseminen kerronnassa, modaalisuus,vertaaminen kuvailussa sekä epäsuora esitys ja toisen puheeseen viittaaminen).
Vahvistetaan taitoa toimia vuorovaikutustilanteissa ja edistetään mielipiteiden ilmaisua rohkeasti ja rakentavasti. Puheviestintätaidot, draamatyöskentely. (6lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Ilmaisee itseään rakentavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla erilaisissa mediaympäristöissä.
Osaa perustella mielipiteitään ja ottaa rakentavasti kantaa toisten esittämiin näkökulmiin.
Viestintä mediassa
Keksitään ja kootaan yhdessä sellaisia vuorovaikutustilanteita, joissa jokin menee pieleen – syntyy ristiriitoja, viestintä on loukkaavaa tai kyse on kiusaamisesta.
Keskustelkaa, miten tilanteisiin päädytään ja miltä tilanteet voivat tuntua osapuolista.
Virittäkää luokkaan pyykkinaru, johon oppilaat askartelevat pyykkiä paperista. Vaatekappaleen toiselle puolelle tehdään ”likatahra”, eli kirjoitetaan tai piirretään esimerkki nettikiusaamisesta, häirinnästä, ikävästä viestistä tai tilanteesta, jonka tiimoilta ”likapyykkiä” pestään.
Keskustelkaa tilanteesta ja pohtikaa toiselle puolelle vaatekappaletta ratkaisu tai vaihtoehto, jolla tilanteen voisi estää tai korjata. Entä millä tavalla tilanteessa olevia voisi tukea tai auttaa? Lopuksi vaatekappaleen voi koristella ja ripustaa narulle muistuttamaan kaikkia kunnioittavasta ja huomioivasta nettikäytöksestä.
Opettajan kommentit:
Oppilaiden kommentit:
Muita tietoja:
Työtavan alkuperä: https://www.mediataitokoulu.fi/polkuja_alakoulu.pdf