T6

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T6: Ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan


S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä. 

S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa. 

S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat perehtyvät taiteelle ominaisiin toimintatapoihin, taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen. 

Espoon näkökulma:

Digitaalisia menetelmiä, liikkuvan kuvan ja still -kuvan perusteita: esimerkiksi kuvakoot ja –kulmat, vastakuva, somekäyttäytyminen ja mediataidot, kuvien jakaminen somessa, tyylilajina tutustutaan dokumenttielokuvaan. Erilaiset kuvat viestinnän keinona: uutiskuva, somekuva, mainoskuva, kuvan muokkaaminen, elokuva taidemuotona: elokuvan keinot, todellisuus vs. fiktio (6. lk)

Tavoitteena vuosiluokalla 3-6/ Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Luontodokumentti

Tehtävän rakenne:

Yleiset ohjeet:

Opettajan kommentit

Projekti eteni kivasti, kun oppilaat pääsivät vauhtiin.

Ryhmien kokoa kannattaa miettiä niin, että kaikille riittää tekemistä.

Hyvä miettiä etukäteen kuvauspaikat.

Oppilaiden kommentit

Kiva, kun pääsi myös ulos kuvaamaan ja sai käyttää roolivaatteita.

Muita tietoja