T6
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T6: Ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.
S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat perehtyvät taiteelle ominaisiin toimintatapoihin, taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.
Espoon näkökulma:
Digitaalisia menetelmiä, liikkuvan kuvan ja still -kuvan perusteita: esimerkiksi kuvakoot ja –kulmat, vastakuva, somekäyttäytyminen ja mediataidot, kuvien jakaminen somessa, tyylilajina tutustutaan dokumenttielokuvaan. Erilaiset kuvat viestinnän keinona: uutiskuva, somekuva, mainoskuva, kuvan muokkaaminen, elokuva taidemuotona: elokuvan keinot, todellisuus vs. fiktio (6. lk)
Tavoitteena vuosiluokalla 3-6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
Luontodokumentti
Tehtävän rakenne:
Ryhmätyö 3-4 henkilön ryhmissä.
Kestoltaan pidempi projekti.
Tehtävään tarvitaan iPad tai vastaava laite.
Yleiset ohjeet:
Ennen luontodokumentin tekoa tutustutaan yhteen luontodokumenttiin ja sen tyyliin.
Dokumentin kestoksi kannattaa määritellä 2-4 minuuttia.
Dokumentin aiheeksi kannattaa valita jokin suomalaisen metsän eläimistä.
Jokaisella ryhmän jäsenelle valitaan rooli projektiin. Roolit:
Näyttelijä/näyttelijät
Kertoja
Kuvaaja/Kuvaajat
Editoija(t)
Käsikirjoittaja(t)
Taustamusiikki
Mahdollisen rekvisiitan tekeminen
Kun roolit on valittu eläimestä etistään taustatietoa. Taustatiedot voi kerätä yhteiseen Docsiin ja merkata myös lähteet:
Eläimen koko
Eläimen turkin väritys.
Missä eläin asuu?
Mitä eläin syö?/ Mitä eläin saalistaa?
Elääkö eläin laumassa vai yksin?
Muuta tietoa eläimestä.
Suunnitelmasta tulee löytyä alustava aikataulu projektianne varten (Milloin käsikirjoitus valmis? Milloin kuvataan? Missä kuvataan? ym.).
Sen jälkeen tehdään käsikirjoitus. Käsikirjoituksen pitää olla puhtaaksi kirjoitettu (ei ranskalaisilla viivoilla). Käsikirjoitus on siis se teksti, jonka kertoja lukee videon päälle ''voiceoverina''. Kerronta nauhoitetaan kuvauksen jälkeen.
Kuvaamiseen käytetään iPadeja, jolloin videot voidaan editoida iMoviella. Samalla ohjelmalla voidaan myös nauhoittaa lopuksi kerronta.
Lopuksi valmiit dokumentit katsotaan yhdessä ja projektista tehdään vertais -ja itsearviointi.
Opettajan kommentit
Projekti eteni kivasti, kun oppilaat pääsivät vauhtiin.
Ryhmien kokoa kannattaa miettiä niin, että kaikille riittää tekemistä.
Hyvä miettiä etukäteen kuvauspaikat.
Oppilaiden kommentit
Kiva, kun pääsi myös ulos kuvaamaan ja sai käyttää roolivaatteita.