*T9

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS

T9: Harjaannuttaa oppilasta havainnoimaan ympäristöä ja siinä tapahtuvia muutoksia sekä aktivoida oppilasta seuraamaan ajankohtaisia tapahtumia omassa lähiympäristössä, Suomessa ja koko maailmassa

S2: Seurataan ajankohtaisia uutisia maailman eri alueilta ja sijoitetaan uutiset kartalle.

S4: Tarkastellaan oman kotiseudun erityispiirteitä.

Espoon näkökulma:

Tavoitteena vuosiluokilla 7-9

Digitaalisen osaamisen kuvaukset

Vuosiluokilla 7–9 oppilas

Vesiuutisia kartalle - MyMaps

Oppilaat tutustuvat erilaisiin ajankohtaisiin vesiaiheisiin uutisiin ja lisäävät niitä MyMaps kartalle.  

Tehtävän rakenne:  ryhmätyö, 2-3 oppituntia

Kuvassa on näytetty kuinka oma karttamerkki jaetaan muille ryhmäläisille yhteiseen karttaan.

Ohjeet opettajalle: 

Jaa luokka 3-4 oppilaan ryhmiin. Jokainen ryhmä  etsii  vesiaiheisia uutisia eri puolilta maapalloa. Ryhmä valitsee yhdessä 4-5 uutista ja jakaa ne ryhmäläisten kesken. Jokainen ryhmäläinen lukee 1-2 uutista ja tekee siitä 2-3 virkkeen tiivistelmän google docsiin. Uutisen linkki otetaan myös talteen docsiin.

Ryhmässä yksi oppilas avaa Googlen MyMaps sivuston ja jakaa luo uuden kartan sekä jakaa kartan muille ryhmäläisille. Jokainen ryhmäläinen lisää oman karttamerkin jaetulle kartalle ja lisää merkkiin tiivistelmän uutisesta. Merkkiin laitetaan myös linkki alkuperäiseen uutiseen. 

Ohje oppilaalle: 



Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja