T6-T7
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T6: Ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
S1: Tarkastellaan uskonnon monimuotoisuutta.
S3: Keskeisiä sisältöjä ovat toisen asemaan eläytyminen, ihmisarvo ja yksilöllisyys. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja merkitykseen. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Sisällöt tukevat oppilaan tunnetaitojen kehittymistä. UE S3: Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten oikeuksien merkitystä.
Espoon näkökulma:
Lapsen oikeuksiin liittyvää materiaalia esim. kansalaisjärjestöjen internet-sivuilta. (2lk)
T7: Ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta.
S3: Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja merkitykseen. UE S3: Keskeisiä sisältöjä ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin.
Espoon näkökulma:
Voidaan käyttää lähimmäisenrakkauteen liittyviä Jeesuksen vertauksia. (2lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvakset:
Oppilas
arvioi tuottamansa mediasisällön mahdollisen julkaisemisen seurauksia itselleen ja toisille.
tietää, millaista on verkossa tapahtuva kiusaaminen, kuten ryhmistä sulkeminen, kuvien ja tietojen levittäminen ilman lupaa tai perättömien huhujen kertominen toisista. Oppilas tietää, ettei verkossa saa kiusata ja miten pitää toimia kiusaamista kohdatessa.
kehittää kykyään asettua toisen asemaan mediaviestejä tuottaessaan ja tulkitessaan. Oppilas pyrkii myönteiseen ja rakentavaan vuorovaikutukseen myös mediaympäristöissä.
Kivat viestit luokassa
Pidetään hyvien viestien salapoliisiviikko.
Ope avaa tietokoneesta esim. tyhjän Word -dokumentin joka aamu.
Keskustellaan hyvistä teoista, kivoista sanoista, positiivisen ilmapiirin ylläpitämisestä ja nostetaan niitä esiin viikon aluksi.
Ope voi kirjoittaa oppilaiden kertomia kivoja havaintoja ensin malliksi word -dokumenttiin.
Jätetään yksi tietokone auki, tai ope avaa sen sovittuna hetkenä, jolloin oppilas tai vaikka pari saa tulla kirjaamaan oman kivan havaintonsa koneelle.
Koneelle kirjoittaminen motivoi, ja voi toimia innostuksen lähteenä hyvien tekojen, kivojen sanojen tai auttamisten kirjaamisessa.
Päivän lopuksi dokumentti printataan ja luetaan ääneen.
Viikon lopuksi katsotaan, kuinka paljon hyviä huomioita vuorovaikutuksesta on kirjattu ylös.
Huom. laita fonttikoko valmiiksi isoksi, jolloin lapsen on helpompi kirjoittaa.