T3 jaT9
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T3: Kannustaa oppilasta esittämään ratkaisujaan ja päätelmiään konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen
S1: Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.
S2: Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1-10 hajotelmiin. Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa. Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla. Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0-20 ja sitten lukualueella 0-100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa. Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen. Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.
S3: Kehitetään oppilaiden taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita siinä tason geometriaa. Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä. Tutkitaan yhdessä kappaleita ja tasokuvioita. Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään. Ohjataan oppilaita löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita ja tasokuviota myös luokitellaan. Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilaita oivaltamaan mittaamisen periaate. Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä. Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra. Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.
S4: Pohjustetaan oppilaiden taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä. Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.
Espoon näkökulma:
Kehitetään oppilaan suullista matemaattista ilmaisutaitoa. (2. lk)
T9: Tutustuttaa oppilas geometrisiin muotoihin ja ohjata havainnoimaan niiden ominaisuuksia
S1: Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.
S3 Kehitetään oppilaiden taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita siinä tason geometriaa. Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä. Tutkitaan yhdessä kappaleita ja tasokuvioita. Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään. Ohjataan oppilaita löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita ja tasokuviota myös luokitellaan.
Espoon näkökulma:
Varmistetaan suunta- ja sijaintikäsitteiden osaaminen. Käytettävät ominaisuudet eivät ole vielä täsmällisiä geometrisia ominaisuuksia, vaan sellaisia, jotka tukevat havainnointitaidon kehittymistä . (2. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1 ja 2 (Kummatkin tavoitteet T3 ja T9)
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
harjoittelee löytämään tallennetun sisällön.
hallitsee tiedoston käsittelyn perustaitoja: tallentaa, kopioda, siirtää, poistaa.
ottaa kuvia, videokuvaa ja äänittää sekä tekee yksinkertaisia muokkauksia.
hyödyntää kameraa ja muita helppoja sovelluksia havaintojen tekemisessä ja tallentamisessa.
harjoittelee tuottamaan tekstiä digitaalisessa palvelussa (monimuotoiset tekstit).
tuottaa sisältöä puheen avulla.
osaa ohjatusti tehdä teoksen, jossa on tekstiä, ääntä, kuvia ja videokuvaa.
osaa tuottaa ja tulkita yksinkertaisia taulukoita ja diagrammeja.
tuntee erilaisia omaan tuottamiseen tarkoitettuja digitaalisia palveluita ja osaa käyttää niitä. Hän on kiinnostunut kuvien, videoiden ja äänen käsittelystä ja tuottaa sisältöä itsenäisesti.
osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
osaa ohjatusti jäsennellä tietoa käsitekartalle.
harjoittelee selostamaan etsimäänsä tietoa omin sanoin.
opettelee käyttämään tiedonhallinnassa tarvittavia käsitteitä.
osaa tehdä havaintoja koulussa ja lähiympäristössä yksinkertaisia digitaalisia tutkimusvälineitä käyttäen.
osaa ohjatusti hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa näkyväksi tekemiseen.
osaa ilmaista itseään yhdistelemällä ohjatusti kuvaa, videota, ääntä, tekstiä tai animaatiota.
löytää uusia tapoja ilmaista itseään digitaalisuutta monipuolisesti hyödyntäen.
osaa vuorovaikutuksellisten digitaalisten palvelujen käytön ikäänsä nähden tarkoituksenmukaisesti.
osaa kertoa kokemuksistaan digitaalisissa palveluissa.
Tasokuvioiden luokittelua Popplet Lite -sovelluksella
Aika: 2 x 45 min
Laite: iPad tai muu mielellään kosketusnäytöllinen laite
Ryhmätyö 2-3 henkilön ryhmissä
Huom! Sovellukseen ei saa kirjautua. Popplet Lite tarjoaa yhden ilmaisen käsitekartan työstettäväksi. Samaan näkymään voi kuitenkin tehdä useita käsitekarttoja.
Jos geometrian jaksolla on tutustuttu jo tasokuvioiden nimityksiin, voi työ olla kokoava ja toimia esim. arvioinnin välineenä. Jos taas lapset vasta tutustuvat aiheeseen, tämä voi toimia johdatteluna säännönmukaisuuksien huomaamiseen.
Annetaan oppilaille tehtäväksi havainnoida erilaisia muotoja luokasta tai ulkoa.
Jokainen ryhmä kuvaa esim. kymmenen valokuvaa siten, että havaittu muoto näkyy kuvassa erityisen hyvin.
Lapset pohtivat, miten kuvattuja muotoja voisi luokitella ryhmiin.
Tehdään käsitekartta valitun luokitteluperusteen mukaan. Jos tasokuvioita on käsitelty esim. geometrian jaksolla jo aiemmin, lapset saattavat luokitella muodot kulmien lukumäärän mukaan. Yhtä hyvin he saattavat tehdä luokittelun esim. värien, koon tai muun keksimänsä tavan mukaan.
Käydään yhdessä läpi tehdyt käsitekartat ja pohditaan muitakin luokittelutapoja.
Popplet Lite -sovelluksen käyttäminen
- Kuvaaminen
Lapset ottavat kuvia iPadeilla valitsemistaan kohteista. Pidetään huolta, että kuvissa ei näy ihmisiä.
2. Käsitekartan aloittaminen
Avataan Popplet Lite -sovellus. Kaksoisklikataan näyttöä, jolloin siihen ilmestyy suorakulmio.
3. "Käsitelaatikko"
Klikataan suorakulmion alalaidan valikosta T, jolloin päästään nimeämään käsite. Pääotsikon voi laittaa isoilla kirjaimilla.
4. Lisää käsitteitä
Klikataan jotakin suorakulmion sivulla olevaa ympyrää, jolloin sovellus tekee uuden "käsitelaatikon" nimettäväksi.
5. Kuvien lisääminen
Kuva voidaan lisätä aktiivisen "käsitelaatikon" alalaidan kuvakkeesta, jossa on maisema.
6. Muokkaaminen
Laatikon saa muokattavaksi painamalla sen sormella aktiiviseksi. Laatikkoja voi siirtää haluamilleen paikoille sormella vetämällä. Laatikoiden väriä voi vaihtaa "käsitelaatikon" alalaidan kuvakkeesta, jossa on kehyksen kuva. Yhdysviivoja voi poistaa klikkaamalla viivaa. Niitä voi myös vetää laatikosta toiseen sormella siirtäen.