T3 jaT9

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T3: Kannustaa oppilasta esittämään ratkaisujaan ja päätelmiään konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen


S1: Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.

S2: Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1-10 hajotelmiin. Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa. Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla. Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0-20 ja sitten lukualueella 0-100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa. Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen. Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.

S3: Kehitetään oppilaiden taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita siinä tason geometriaa. Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä. Tutkitaan yhdessä kappaleita ja tasokuvioita. Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään. Ohjataan oppilaita löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita ja tasokuviota myös luokitellaan. Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilaita oivaltamaan mittaamisen periaate. Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä. Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra. Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.

S4: Pohjustetaan oppilaiden taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä. Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.

Espoon näkökulma:

Kehitetään oppilaan suullista matemaattista ilmaisutaitoa. (2. lk)


T9: Tutustuttaa oppilas geometrisiin muotoihin ja ohjata havainnoimaan niiden ominaisuuksia

S1: Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.

S3 Kehitetään oppilaiden taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita siinä tason geometriaa. Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä. Tutkitaan yhdessä kappaleita ja tasokuvioita. Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään. Ohjataan oppilaita löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita ja tasokuviota myös luokitellaan.

Espoon näkökulma:

Varmistetaan suunta- ja sijaintikäsitteiden osaaminen. Käytettävät ominaisuudet eivät ole vielä täsmällisiä geometrisia ominaisuuksia, vaan sellaisia, jotka tukevat havainnointitaidon kehittymistä . (2. lk)


Tavoitteena vuosiluokilla 1 ja 2 (Kummatkin tavoitteet T3 ja T9)

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Tasokuvioiden luokittelua Popplet Lite -sovelluksella

Aika: 2 x 45 min

Laite: iPad tai muu mielellään kosketusnäytöllinen laite

Ryhmätyö 2-3 henkilön ryhmissä

Huom! Sovellukseen ei saa kirjautua. Popplet Lite tarjoaa yhden ilmaisen käsitekartan työstettäväksi. Samaan näkymään voi kuitenkin tehdä useita käsitekarttoja.

Jos  geometrian jaksolla on tutustuttu jo tasokuvioiden nimityksiin, voi työ olla kokoava ja toimia esim. arvioinnin välineenä.  Jos taas lapset vasta tutustuvat aiheeseen, tämä voi toimia johdatteluna säännönmukaisuuksien huomaamiseen.

Popplet Lite -sovelluksen käyttäminen

Lapset ottavat kuvia iPadeilla valitsemistaan kohteista. Pidetään huolta, että kuvissa ei näy ihmisiä.

2. Käsitekartan aloittaminen

Avataan Popplet Lite -sovellus. Kaksoisklikataan näyttöä, jolloin siihen ilmestyy suorakulmio.

3. "Käsitelaatikko"

Klikataan suorakulmion alalaidan valikosta T, jolloin päästään nimeämään käsite. Pääotsikon voi laittaa isoilla kirjaimilla.

4. Lisää käsitteitä

Klikataan jotakin suorakulmion sivulla olevaa ympyrää, jolloin sovellus tekee uuden "käsitelaatikon" nimettäväksi.

5. Kuvien lisääminen

Kuva voidaan lisätä aktiivisen "käsitelaatikon" alalaidan kuvakkeesta, jossa on maisema.

6. Muokkaaminen

Laatikon saa muokattavaksi painamalla sen sormella aktiiviseksi. Laatikkoja voi siirtää haluamilleen paikoille sormella vetämällä. Laatikoiden väriä voi vaihtaa "käsitelaatikon" alalaidan kuvakkeesta, jossa on kehyksen kuva. Yhdysviivoja voi poistaa klikkaamalla viivaa. Niitä voi myös vetää laatikosta toiseen sormella siirtäen.

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja