T9
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen |toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS:
T9 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia kuulla ja lukea monenlaisia itselleen merkityksellisiä yleiskielisiä ja yleistajuisia tekstejä erilaisista lähteistä sekä tulkita niitä käyttäen erilaisia strategioita. (Englanti A1 9L Espoo s. 150)
Espoon näkökulma:
Opetellaan ymmärtämään pääasiat ja joitakin yksityiskohtia selkeästä, lähes normaalitempoisesta yleiskielisestä puheesta tai yleistajuisesta kirjoitetusta tekstistä
Opetellaan ymmärtämään yhteiseen kokemukseen tai yleistietoon perustuvaa puhetta tai kirjoitettua tekstiä
Teksteistä hankitaan tietoa, jota jaetaan ja julkaistaan tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen
Hyödynnetään median ja kirjastojen englanninkielistä materiaalia
Rohkaistaan tutustumaan englanninkieliseen nuortenkirjallisuuteen (menetelmiä: lukupiiri, parilukeminen)
Rohkaistaan käyttämään englanninkielistä materiaalia tiedonhakutehtävissä, esimerkiksi monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa
S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä
Sisältöjä yhdessä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta englannin kielellä eri yhteisöissä, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon sekä oppilaiden osallisuus ja toimijuus paikallisesti ja globaalisti. Otetaan huomioon englannin kielen levinneisyys ja asema globaalin kommunikaation kielenä. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä, kuten kertovista, kuvaavista tai vaikuttavista teksteistä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
arvioi, millaisissa ympäristöissä ja alustoilla omia mediasisältöjä voisi julkaista. Oppilas tiedostaa, että julkaisuja arvioidaan ja kommentoidaan monin tavoin, ja osaa kuvailla tarkoituksenmukaisia tapoja reagoida.