T12

Ohjelmointiosaaminen

ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt

Espoon OPS:

T12: Harjaannuttaa oppilasta laatimaan vaiheittaisia toimintaohjeita ja toimimaan ohjeen mukaan

S1: Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan. 

Espoon näkökulma:

Koodaaminen ymmärretään laajasti. Koodauksen harjoittelussa vahvistetaan sijainti ja suhdekäsitteiden hallintaa kolmi- ja kaksiulotteisessa ympäristössä. Laaditaan monipuolisissa ympäristöissä ohjeita ja testataan niitä. Hyödynnetään matematiikan, muiden oppiaineiden sisältöalueita ja oppilaiden muita mielenkiinnon kohteita. (2. lk) 

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuva on luotu Microsoft Copilotilla.

Ohjelmoidaan Lego-roboteilla

Kesto: yksi-kaksi oppituntia

Kolmen hengen ryhmä

Tarvikkeet: Chromebook tai iPad ja Lego Spike Essentials-robotteja

1.  Robottien ohjelmointi aloitetaan siirtymällä selaimella osoitteeseen: legoeducation.com/start

2. Sivustolla valitaan Spike Essential ja sen jälkeen painetaan "Selvä"-näppäintä.

3. Tämän jälkeen valitaan "Jaksot" ja jaksoista "Huvipuisto". 

4.  Huvipuisto-jaksosta valitaan "Maailmanpyörä".

5. Tämän jälkeen oppilas seuraa ohjeita ja saa rakennetuksi sekä ohjelmoiduksi toimivan maailmanpyörän. Lopuksi voi lisätä erilaisia toimintoja. 

6. Seuraavalla oppitunnilla voidaan jatkaa työskentelyä muiden Huvipuisto-jakson tehtävien parissa. 

Opettajan kommentit:

Tunti meni todella nopeasti ja oppilaat olivat todella innoissaan! Turhaan jännitin robottien ottamista tunnilleni. 

Oppilaiden kommentit:

-Kaksi peukkua tälle oppitunnille!

-Koska voidaan taas ohjelmoida Legoilla?

-Oli kivaa tehdä oma maailmanpyörä!

Muita tietoja: