T12

Ohjelmointiosaaminen

ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt

Espoon OPS:

T12: Harjaannuttaa oppilasta laatimaan vaiheittaisia toimintaohjeita ja toimimaan ohjeen mukaan

S1: Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.  

Espoon näkökulma:

Koodaaminen ymmärretään laajasti. Koodauksen harjoittelussa vahvistetaan sijainti ja suhdekäsitteiden hallintaa kolmi- ja kaksiulotteisessa ympäristössä. Laaditaan monipuolisissa ympäristöissä ohjeita ja testataan niitä. Hyödynnetään matematiikan, muiden oppiaineiden sisältöalueita ja oppilaiden muita mielenkiinnon kohteita. (2. lk) 

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuvassa Beebot -lelu, jolla ohjelmointi tehdään.
Ohjelmointikortit.pdf

Harjoitellaan vaiheittaisia toimintaohjeita

Kesto 20–30 min

Parityöskentely

Tarvitaan Beebotit, alustat tai itse teipattu ruudukko, nuolikortit.

Vinkki: Muista tyhjentää Beebotin muisti ennen uutta ohjelmointia. 

Tehtävästä tulee haasteellisempi, kun joissain ruuduissa on este. 

Opettajan kommentti

Oppilaat työskentelivät innokkaasti tehtävän parissa. He ymmärsivät ohjelmoinnin logiikan kokeilun kautta helposti. Tehtävää oli helppo varioida oppilaan taitotason mukaisesti. Oppikirjan vastaavat tehtävät oli tämän jälkeen todella helppo suorittaa. 

Oppilaiden kommentit


Muita tietoja